Näin hallitus korjaa romutuspalkkiolaissa olleen porsaanreiän

Romutuspalkkio täyssähköauton hankkimiseen on 2000 euroa. Kuva: Andrew Roberts

Moni raumalainenkin on kiinnostunut vanhan auton romuttamisesta annettavasta romutuspalkkiosta, jonka saa, jos hankkii vanhan auton tilalle ekologisemman kulkupelin.

Valitettavasti romutuspalkkiolaissa oli porsaanreikä, jota jotkut käyttivät ne yksityishenkilöt, joilla oli vanhoja autoja enemmän hallussa. He niputtivat romutukset ja pystyivät hankkimaan uuden ekologisen kulkuvälineen palkkioilla.

Nyt tämä porsaanreikä on tukittu.

Hallitus esittää henkilöautojen romutuspalkkiota koskevan lain pikaista tarkentamista siten, että palkkio myönnettäisiin yhdestä romutettavasta autosta yhden uuden vähäpäästöisen henkilöauton, sähköavusteisen polkupyörän tai joukkoliikenteen matkustusoikeuden hankintaan.

Kyse on teknisestä tarkennuksesta, jotta säännökset vastaisivat selkeästi alkuperäistä tarkoitusta.

Romutuspalkkio on 2 000 euroa, kun se käytetään uuden vähäpäästöisen auton, esimerkiksi sähköauton, hankintaan.

Palkkion voi käyttää myös uuden sähköavusteisen polkupyörän, joukkoliikenteen kausilipun tai joukkoliikenteen matkustusoikeutta sisältävän liikkumispalvelun hankintaan, jolloin palkkio on enintään 1 000 euroa.

Lain voimaan tulon jälkeen ilmeni, että laissa ei ole riittävän selkeästi määritelty tuen enimmäismäärää hankittavan uuden auton osalta, eikä selvää kieltoa useamman romutuspalkkion käyttämisestä yhden auton hankintaan.

Lain ensisijaisena tarkoituksena on vähentää liikenteen päästöjä ja uudistaa Suomen ajoneuvokantaa.

Romutuspalkkio on yksi liikenne- ja viestintäministeriön Fossiilittoman liikenteen tiekartan toimenpiteistä.

Lain tarkoituksena on myös piristää Covid-19-pandemian vuoksi hidastunutta autokauppaa.

Lakimuutos varmistaisi sen, ettei yksittäinen henkilö voi saada kohtuutonta hyötyä käyttämällä useita romutuspalkkioita yhden uuden auton hankintaan.

Romutuspalkkioiden määrän rajaaminen yhteen varmistaisi myös, että valtion budjetissa romutuspalkkioihin varatut varat riittävät useamman uuden ajoneuvon hankintaan.

Lakimuutoksen on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian eduskuntakäsittelyn jälkeen ja sitä sovellettaisiin vasta sen voimaantulon jälkeen. Laki olisi voimassa 31. maaliskuuta 2022 asti.

Romutuspalkkion myöntämisestä ja valvonnasta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Hakemus romutuspalkkiosta on jätettävä viimeistään 31. joulukuuta 2021.

Laki henkilöautojen romutuspalkkiosta vuosille 2020 ja 2021 tuli voimaan 1.12.2020.

Romutuspalkkion myöntämisestä ja valvonnasta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Hakemus romutuspalkkiosta on jätettävä viimeistään 31. joulukuuta 2021.