Näin koronavirus vaikutti uusien henkilöautojen kauppaan Suomessa

Koronavirus vaikutti uusien henkilöautojen rekisteröintiin. Kuva: Zakaria Zayane

Koronavirus sekoitti koko maailman vuoden 2020 aikana, eikä autokauppa ollut pandemialta suojassa.

Autoalan Tiedotuskeskuksen julkaisemien rekisteröintitilastojen mukaan uusia henkilöautoja rekisteröitiin vuonna 2020 yhteensä 96 415, joka on 15,6 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019.

Koronatilanne romahdutti keväällä uusien autojen tilauskannan, eikä keväällä syntynyttä kuoppaa saatu enää loppuvuoden aikana kiinni.

2000-luvulla ensirekisteröintien vuosittainen määrä on ollut pienempi vain finanssikriisin jälkeen vuonna 2009, jolloin uusien autojen ensirekisteröintien määrä jäi noin 91 000 henkilöautoon.

Joulukuussa rekisteröitiin 8 132 henkilöautoa, joka on 1,0 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2019 joulukuussa. Rekisteröintien määrä on vuoden viimeisten kuukausien aikana hieman tasaantunut.

Tulevaisuudessa rekisteröintien odotetaan nousevan.

- Autoala ennakoi, että vuonna 2021 uusia autoja ensirekisteröidään noin 106 000, joka sekin jäisi vielä selvästi pitkän aikavälin keskiarvoa alemmas. Uusia henkilöautoja on vuosina 2000–2020 rekisteröity vuosittain keskimäärin 121 000, summaa toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.

Korona ei ollut ainoa asia, joka muutti autokauppaa.

Vuonna 2020 uusien autojen markkinan suurimpia muutoksia oli koronan aiheuttaman kysynnän vaimenemisen lisäksi ladattavien autojen kysynnän nopea kasvu.

Viime vuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista jo 18,1 prosenttia oli ulkoisesti ladattavia. Ladattavien hybridien osuus kasvoi vuoden 2019 noin 5,2 prosentista peräti 13,7 prosenttiin.

Täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä loikkasi 4,4 prosenttiin, kun se vielä vuonna 2019 oli vain 1,7 prosenttia rekisteröinneistä.

Myös ei-ladattavien hybridien, eli erilaisten itselataavien täys- ja kevythybridien osuus kasvoi selvästi – kaikkiaan 19,4 prosenttia ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli vuonna 2020 ei-ladattavia hybridejä, kun niiden osuus vielä edellisvuonna jäi 13,6 prosenttiin.

Ladattavien autojen osuus kasvoi suureksi erityisesti joulukuussa, jolloin niiden osuus oli peräti 31,5 prosenttia ensirekisteröinneistä.

- Ladattavien autojen osuuden ennakoidaan tasaantuvan vuoden alkukuukausina, sillä joulukuussa niiden määrää kirittivät valmistajille asetetut hiilidioksidipäästötavoitteet. Valmistajille asetettu vuoden 2020 tavoiteraja kaikille EU:ssa ensirekisteröidyille henkilöautoille on keskimäärin 95 g/km aiemmalla NEDC-mittaustavalla mitattuna. Valmistajat saivat ladattavista autoista etua laskennassa erityisesti vuonna 2020, sillä jokainen viime vuonna ensirekisteröity päästöiltään alle 50 g/km päästötason auto kerrotaan kahdella päästöjen monitoroinnissa. Tänä vuonna laskentakerroin pienenee 1,67:een, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Käytettyjen henkilöautojen kauppaa käytiin koronatilanteesta huolimatta vilkkaasti.

Käytettyjen autojen kauppa kasvoi 1,4 prosentilla vuoteen 2019 verrattuna, vaikka koronatilanne leikkasi yleisesti autojen kysyntää sekä henkilöautojen liikennemääriä.

Käytettyjen henkilöautojen kaupan kokonaisvolyymi oli vuonna 2020 noin 645 000 henkilöautoa, josta kuluttajien välisten kauppojen osuus oli noin 47 prosenttia.