Näin monta kierrätysmuovipulloa tarvitaan henkilöauton renkaiden valmistukseen

Continental tekee kierrätysmuovipulloista polyesterilankaa, jota tarvitaan renkaiden rungossa. Kuva: Tanvi Sharma

Kierrätysmuovipulloista tehdään nykyään kaikkea vaatteista lenkkitossuihin ja aurinkolaseihin.

Ensi vuonna rengasvalmistaja Continental aloittaa renkaiden tekemisen kierrätysmuovipulloista. Kierrätyspulloista tehdään renkaan rungossa käytettävää polyesterilankaa.

Continental tekee yhteistyötä kuituasiantuntija ja tekstiilivalmistaja Otizin kanssa.He ovat kehittäneet yhdessä täysin uudenlaisen tavan PET-muovipullojen kierrättämiseen ilman kemiallisia välivaiheita, jotka ennen olivat olennaisessa roolissa. Tämän keksinnön ansiosta on kehitetty renkaan polyesterilanka.

Continentalin testeissä uudet uusioraaka-ainekuidut ovat toimineet aivan yhtä hyvin kuin tähän asti käytetyt kuidutkin. Kierrätyskuitujen laatu on sama kuin ennen käytetyillä materiaaleilla, ja ne ovat käytössä yhtä vakaita. Kierrätysmateriaali on murtolujuutensa, sitkeytensä ja lämpöstabiiliutensa ansiosta täysin verrattavissa aikaisempiin materiaaleihin.

PET-muovia on käytetty ennenkin renkaiden valmistuksessa. PET säilyttää muotonsa suurilla kuormituksilla ja korkeissa lämpötiloissa, joten se on turvallinen myös isoissa ajonopeuksissa.

Kierrätysmuovin käyttö säästää renkaiden valmistuksessa ympäristöä kuormittavia materiaaleja.

Henkilöautonrenkaan valmistuksessa käytetään noin 400 grammaa polyesterilankaa. Eli koko auton renkaisiin tarvitaan yli 60 kierrätettyä PET-kierrätysmuovipulloa.