Näin Pete Parkkonen jaksaa pitkillä ja väsyttävillä keikkamatkoilla

Jos autoillessa alkaa väsyttää, on aika ottaa lyhyet nokkaunet vaikkapa levähdyspaikalla. Vartin, tai puolen tunnin unien jälkeen olo voi tuntua paljon virkeämmältä. Kuva: Kuo Chiao-Lin

Autoliitto on pääyhteistyökumppanina Henry Fordin Säätiön omistamassa Ajetaan ihmisiksi -liikenneturvallisuusohjelmassa, jonka tavoitteena on lisätä vastuullista ja positiivista liikennekulttuuria Suomessa.

Myös Poliisi on mukana viemässä ohjelman sanomaa eteenpäin. Sanoma kuuluu, että jokainen on vastuussa paitsi itsestään, myös muista tiellä liikkujista.

Kampanjan tavoitteena on muuttaa suomalaisten asenteita liikenteessä kanssaliikkujia kunnioittavammaksi – kulkuvälineestä riippumatta.

Vuoden 2020 aikana kampanja keskittyi kolmeen pääteemaan: pyöräilijöiden ja autoilijoiden yhteispeliin, väsyneenä ajamisen vaaroihin sekä älypuhelinten aiheuttamien riskien kirkastamiseen.

Vuoden 2021 alusta alkaen kampanjan sisällöissä tuodaan näkökulmia ennen kaikkea lepoon, palautumiseen ja ratin takana virkkuna pysymiseen.

Kampanjan teemojen ensimmäinen puolestapuhuja on muun muassa Kohta sataa -kappaleesta, ja etenkin sen videosta tunnettu muusikko Pete Parkkonen.

Parkkonen kertoo Autoliiton kampanjan materiaaleissa, että hän ajaa esiintymisten takia kymmeniä tuhansia kilometrejä vuosittain, usein yön pikkutunteina.

Ajaminen on hänelle kaikesta huolimatta mieluista puuhaa.

- Se on minulle kuin terapiaa, omaa aikaa. Se on myös paras paikka olla ilman puhelinta, Parkkonen sanoo.

Nuorempana Pete piti ajamisesta niin paljon, että haaveili jopa kuorma-autonkuljettajan ammatista.

Ajokortin Pete hankki heti 18-vuotiaana. Entisessä kotikaupungissaan Pihtiputaalla se oli oikeastaan välttämättömyys, sillä ilman olisi ollut hankala liikkua paikasta toiseen.

Ajoväsymys on kuitenkin myös Petelle tuttua.

- Jos keikka on esimerkiksi Oulussa, lähdemme sinne heti aamusta kello kahdeksan aikaan ajamaan ja keikka voi olla jopa vasta yhdeltä yöllä.

Väsymyksen Pete huomaa myös itse, kun hän alkaa automaattisesti vaihtamaan asentoaan ratin takana pysyäkseen virkeämpänä.

Kun silmäluomet alkavat uhkaavasti painua alaspäin, yleensä Pete yrittää pysähtyä huoltoasemalle juodakseen kahvia ja syömään. Kun keho saa energiaa, ajamisenkin turvallisuus paranee.

Jos se ei riitä, Pete saattaa ottaa lyhyitä, 15–20 minuutin täsmäunia autossaan.

- Olen saanut äidiltäni erinomaiset unenlahjat ja pystyn nukahtamaan nopeasti. Lyhyet power nap -unet olen todennut hyviksi vireystilan ylläpitämisessä, Pete huomauttaa.

Jos autossa on useampi ajokortillinen matkustaja, kuskinvaihto säännöllisin väliajoin voi olla tarpeen, etenkin pitkillä ajomatkoilla.

- Kuskille juttelu myös virkistää, Pete lisää.