Näin uusi tieliikennelaki vaikuttaa kesärenkaiden vaihtoon

Talvirenkailla saa ajaa maaliskuun loppuun asti ja pidempäänkin, jos sää niin vaatii. Kuva: Robert Laursoo

Raumallakin on nautittu jo lämpimistä päivistä ja kaupungin kadut ovat pääosin vapautuneet lumesta ja jäästä.

Tämä saa monen miettimään talvirenkaiden vaihtoa kesärenkaisiin.

Alkanut kevät on ensimmäinen uuden tieliikennelain voimassaolon aikana.

Uudessa laissa siirryttiin renkaiden osalta keli- ja tilannekohtaiseen harkintaan tiukkojen päivämäärien sijaan.

Talvirenkaita tulee käyttää maaliskuun loppuun asti, mikäli sää tai keli sitä edellyttää.

- Talvirenkaita voi kuitenkin edelleen käyttää myös muuna aikana, jos keliolosuhteet sitä vaativat. Useimmat autoilijat ovat varmasti käyttäneet kelien mukaista harkintaa jo vanhan lain aikaan talvirengaspakkoajan ulkopuolella. Tärkeintä on siis huolehtia, että alla on kelin ja siten myös lain edellyttämät renkaat, toteaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Kesärenkaiden vaihdon ajankohtaa harkitessa on tärkeää pohtia sekä keliä että omaa ajoympäristöä.

Vaikka etelässä olisikin jo kesärengaskelit, voivat olosuhteet muuttua pohjoisempaa kohti mentäessä hyvinkin nopeasti.

Myös vuorokaudenaika vaikuttaa. Vaikka päätiet olisivat auki, saattavat yöpakkaset tehdä ajoradasta liukkaan.

- Uuden lain lisäksi elämme yhä poikkeusaikaa koronan vuoksi. Onkin kiintoisaa nähdä, muuttuvatko renkaanvaihtotottumukset. Etätyön takia monilla ei nyt ole tarvetta ajaa aikaisin aamulla yöpakkasten jäljiltä, jolloin ainakin etelässä renkaat voisi kenties vaihtaa aikaisempaa aiemmin. Samoin jotkut nuoret autoharrastajat vaihtavat usein ensimmäisten joukossa näyttävät kesäpyöränsä autojen alle, joskus hieman jopa olosuhteita uhmaten, jotta niitä pääsee esittelemään esson pihalla, Heiskanen pohtii.

- Kannattaa kuitenkin mieluummin pelata varman päälle kuin vaihtaa kesärenkaisiin liian hätäisesti. Pidemmänkin ajan sääennusteita on syytä seurata ennen vaihto-operaatiota, sillä keväälle tyypilliset vaihtelevat kelit voivat aiheuttaa ikäviä yllätyksiä tien päällä. Yleisesti ottaen valvonnan merkitys korostuu renkaiden kohdalla, sillä lopulta poliisi määrittelee, milloin keliolosuhteet vielä vaatisivat talvirenkaat, muistuttaa Heiskanen.

Kun renkaanvaihdon aika koittaa, on tarkistettava kumien kunto.

Kahden euron kolikolla tehtävä testi toimii hyvin kesärenkaiden riittävän urasyvyyden tarkistamiseen.

Jos on itse epävarma, kannattaa vaihto ja kunnon tarkistaminen antaa ammattilaisten käsiin. Huonokuntoiset renkaat on vaihdettava uusiin.

- Ei pidä ajatella, että jospa näillä niukin naukin kitkuttelisi vielä tämän kesän. Renkaat ovat turvallisuuden kannalta yksi tärkeimmistä asioista autossa. Koko ajoneuvon hallinta riippuu niiden pitävyydestä. Renkaiden kunnon lisäksi vaihdon yhteydessä on tarkistettava rengaspaineet, ja niitä kannattaa seurata tasaisin väliajoin läpi vuoden, kannustaa Heiskanen.

Renkaiden suorituskyky esimerkiksi märällä tienpinnalla heikkenee jo selvästi ennen kuin lain vähimmäisvaatimus (kesärenkailla 1,6 mm) urasyvyydessä on saavutettu.

Sadekelillä vesiliirron riski kasvaa merkittävästi huonokuntoisilla renkailla.

- Huonokuntoiset eli liian kuluneet renkaat ovat yleisin auton tekniikkaan liittyvä riski onnettomuuksissa. Myös keliin sopimattomat renkaat, väärä pyörimissuunta tai liian alhaiset rengaspaineet näkyvät merkittävinä riskitekijöinä, luettelee Heiskanen.