Näin yksinkertaisilla toimilla vältät vesiliirtoon joutumisen

Rankkasateella kannattaa ajonopeutta laskea reippaasti. Kuva: Elly Filho

Tuleviksi päiviksi Raumallekin on luvattu sateita reilummalla kädellä. Tämä tarkoittaa luonnollisesti sitä, että vesiliirtoriski autoillessa kasvaa merkittävästi.

Vesiliirtoon joutuminen ja siitä selviäminen voivat tuottaa kokeneellekin kuskille sydämentykytyksiä, aloittelijasta puhumattakaan. Siksi vesiliirtoa varten kannattaa valmistautua seuraavilla toimilla.

Renkaiden kunto on oleellisessa osassa, ja sitä pitäisi seurata pitkin kesää. Yksikään kuski ei halua joutua kuluneilla renkailla vesiliirtoon.

Laki sanoo, että kesärenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä. Laki on kuitenkin monen asiantuntijan mielestä jopa liian löysä, sillä käytännössä renkaiden märkäpito heikkenee ja auton jarrutusmatka pitenee merkittävästi jo siinä vaiheessa, kun renkaissa on urasyvyyttä alle 4 millimetriä.

Renkaiden ilmanpaineen tarkistaminen on myös olennaisessa roolissa vesiliirron välttelemisessä. Jos painetta ei ole tarpeeksi, auton ohjautuvuus heikkenee ja äkillisessä jarrutustilanteessa se voi lähteä vanttuista, kuten Eurajoella sanotaan. Lussuilla renkailla ajaminen verottaa myös kukkaroa kovemmin polttoaineen kulumisen muodossa.

Maantiellä kannattaa välttää ajourissa ajamista, sillä niihin sadevesi jää makaamaan.

Lopuksi vielä moneen vaaratilanteeseen sopiva ohje: Nosta jalkaa kaasupolkimelta. Koulutetut asiantuntijat neuvovat ajamaan rankkasateella 15-20 km/h hitaammin kuin normaalilla kelillä. Eikä edessä ajavan puskurissa kannata roikkua sadekelilläkään.