Nainen ratissa!

Kolmasosa suomalaisista naisista on kokenut ennakkoluuloja ajotaitojaan kohtaan. Kuva: Andraz Lazic

Neste K -liikenneasemaketjun toteuttaman kyselytutkimuksen mukaan kolmannes (33 %) naisista kertoo kohdanneensa ennakkoluuloja omia ajotaitojaan kohtaan. Selkeä enemmistö (71 %) on sitä mieltä, että ennakkoluulot ovat liittyneet sukupuoleen.

Sukupuoleen liittyvät ennakkoluulot ja stereotypiat elävätkin sitkeästi ihmisten mielessä.

– Naisiin kohdistuvien stereotypioiden tuominen ilmi on keino lähteä kitkemään niitä. Meistä Neste K -ketjun K-kauppiasyrittäjistä noin kolmannes on naisia. Haluamme herätellä ihmisiä muuttamaan ajattelutapaansa, sanoo kampanjan keulakuvana toimiva jyväskyläläisen Neste K Kirrin kauppias Marit Mertsalmi.

Neste K haluaa poistaa naisiin autoilijoina kohdistuvat ennakkoluulot ja muuttaa nainen ratissa -sanaparin merkityksen positiiviseksi.

Kansainvälisenä naistenpäivänä 8.3.2019 käynnistyvässä Nainen ratissa-kampanjassa jokaisesta 7.3.–18.3. välisenä aikana julkaistuista, #nainenratissa -tunnisteella merkitystä positiivisesta postauksesta lahjoitetaan yksi euro Tyttöjen Talon toimintaan.

– Tyttöjen Talo on valikoitunut kampanjan kohteeksi, sillä sen toiminnan tarkoitus on tukea tyttöjä ja nuoria naisia kasvamaan juuri oman näköisikseen naisiksi ja siis oman elämänsä kuskeiksi, sanoo Stranding.

Stereotyyppinen näkemys naisista huonompina kuskeina syntyy jo lapsuudessa.

Tutkimuksen vastaajia pyydettiin myös kuvaamaan omin sanoin, mitä sanaparista nainen ratissa tulee ensimmäiseksi mieleen.

Avoimissa vastauksissa toistuivat erityisesti ajotaidon puute, hitaus, taitamattomuus, onnettomuudet ja sukupuoleen liittyvät vitsit. Osa vastaajista totesi toistavansa yleisiä mielipiteitä, eivätkä välttämättä omia ajatuksiaan.

– Stereotyyppinen näkemys naisista huonoina kuljettajina muodostuu jo hyvin varhain lapsuudessa. Tämä on sääli siltäkin kannalta, että tutkimusten valossa nämä negatiiviset ennakkoluulot voivat olla itseään toteuttavia, Ne saattavat myös saada osan naisista välttelemään ajamista, pohtii Helsingin yliopiston tutkija ja Liikenneturvan suunnittelija Ida Maasalo.

Kampanjaan on haastettu mukaan myös monipuolinen joukko erilaisia mielipidevaikuttajia, miehiä ja naisia, jotka ovat jakaneet omia ajatuksiaan naisista ratissa. Vastaukset on koottu kampanjasivulla julkaistulle videolle. Videolla nähdään muun muassa autourheilija Emma Kimiläinen, juontaja Lola Odusoga, laulaja Olli Herman ja manageri Carla Ahonius.

Video ja lisätietoa tutkimuksesta sekä kampanjasta löytyy kampanjasivulta.