Oslossa otetaan käyttöön sähkökuorma-autot

Oslon keskustassa ASKOn jakeluautot suhistavat sähköllä.

Scania kertoo, että kokemukset Scanian hybridiajoneuvojen sähkökäytöstä kaupunkikeskustoissa ovat olleet myönteisiä, ja nyt alkaa täysin sähkötoimisten kuorma-autojen käyttö kaupunkijakelussa.

Tällä hetkellä saatavilla olevalla akkuteknologialla sähkökuorma-autot eivät voi kulkea pitkiä matkoja ilman akkujen lataamista uudelleen.

Kaupunkijakelussa lataamisen voi suorittaa tavaran lastaamisen tai purkamisen yhteydessä.

Norjalaisen monialayrityksen ASKOn toimintoihin tulevilla kahdella kuorma-autolla on 165 kWh:n akkukapasiteetti, mikä tuottaa toimintasäteeksi 120 km. Akkuja ladataan 130 kW:n kaapelilatauksella.

- Pitkällä aikavälillä sähköistys on avainasemassa kestävän kuljetusjärjestelmän saavuttamisessa myös raskaan liikenteen osalta. Matkalla tavoitteeseen on tärkeää työskennellä läheisesti asiakkaan kanssa, jotta ymmärretään vaikutukset asiakkaan kaikkiin toimintoihin ja varmistetaan teknisen ratkaisun toimivuus sekä se, että akkujen lataamiseen käytettävä sähkö on peräisin uusiutuvista energianlähteistä. Siksi olemme iloisia tästä uudesta yhteistyöprojektista ASKOn kanssa, sanoo Scanian myynti-ja markkinointijohtaja Karin Rådström.

Scania kertoo, että yhtiö jatkaa panostamista sähköisten ratkaisujen kehittämiseen.

Yhtiön mukaan ollaan jo lähellä käännekohtaa, jossa kuljetusten sähköistämisestä tulee asiakkaillemme jo sellaisenaan kannattava investointi. Aivan vielä ei kuitenkaan olla siinä tilanteessa.

Sähköistämisprojekti on saanut rahoitustukea Enovalta, joka on Norjan ilmasto- ja ympäristöministeriön omistama valtionyhtiö.

- Scania on osallistunut aktiivisesti akkujen ja akkuteknologian kehittämiseen omalla tutkimuksellaan, kumppanuuksien kautta ja yhdessä asiakkaiden kanssa. Tämä on alue, jolla on odotettavissa merkittävää kehitystä muutaman seuraavan vuoden aikana, kuten parannuksia, jotka vastaavat erilaisten kuljetustehtävien tarpeisiin ja alentavat omistuskustannuksia asiakkaille, Rådström sanoo.