Päteekö porttiteoria myös tulevaisuuden automarkkinoilla?

Hybridit kiinnostavat käytettyjen autojen kaupoilla yhä useampia. Kuva: Isaac Quesada

Autoliike Kamuxin toteuttaman Suomalaiset autokaupoilla -tutkimus kertoo, että käytettyjen autojen kaupoilla on nähtävissä muutoksia.

- Kiinnostus vaihtoehtoisiin käyttövoimiin ylipäätään on nousussa, hybridit mukaan lukien. Kuitenkin edelleen valtaosa myydyistä käytetyistä autoista on bensiini- ja dieselautoja, mikä toki on helppo ymmärtää, sillä koko Suomen autokannasta hybridien osuus on vasta noin prosentin luokkaa. Hybridit kiinnostavat nykyään kaikenlaisia asiakkaita, koska valikoimaa on runsaasti, Kamux Espoo Niittykummun myymälävastaava Matias Niemelä kertoo liikkeen tiedotteessa.

Niemelä kertoo kuulevansa lähes aina samat kysymykset, kun hän esittelee hybridi-autoa asiakkaalle.

– Asiakkaita kiinnostaa, miten paljon kilometrejä taittuu latauksella ja millä tahdilla auto kuluttaa sitten bensiiniä tai dieseliä sen jälkeen, Niemelä kertoo.

Myymälävastaavan mukaan karkea nyrkkisääntö on, että hybridiautolla sähköllä taittaa noin 40 kilometriä. Eri merkeissä ja malleissa on kuitenkin eroja, ja kilometrimäärä vaihtelee 30-60 kilometrin välillä.

Ajotavalla ja -nopeudella, ajon luonteella sekä sääolosuhteilla on paljon vaikutusta lopulliseen toteutuneeseen kilometrimäärään. Kaupunki-, moottoritie- tai muu maantieajo kuluttavat eri tavalla sähköä.

- Hybridiauton bensiinin tai dieselin todellinen kulutus riippuu sähkön käytöstä ja riittävyydestä ajoissa. Jos auton kulutukseksi on ilmoitettu vaikkapa 1,5 l / 100 km, niin ajettaessa vain puolet matkoista sähköllä, kulutus saattaa todellisuudessa olla kaksin- tai kolminkertainen. Mitä vähemmän lataa, sitä isompi todellinen polttoaineen kulutus, Niemelä jatkaa.

Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksen mukaan hybridi- ja sähköteknologian harkitseminen käytetyn auton kaupassa on kasvattanut kahden viime vuoden aikaan suosiotaan etenkin naisten ja nuorten aikuisten eli 25–34-vuotiaiden keskuudessa.

Niemelä näkee mahdollisena sen, että nyt hybridejä hankkivat siirtyvät myöhemmin sähköautoihin.

– On ehkä havaittavissa vaiheittaisuutta ainakin ajatuksen tasolla: hybridi ensin, sitten ehkä vasta sähköauto. Tosin hinnalla on tässä iso merkitys, sillä sähköautot ovat varsin kalliita edelleen, Niemelä pohtii tiedotteessa.

– Hybrideissä on kuitenkin ostajan näkökulmasta tiettyjä etuja sähköautoon verrattuna. Hybrideissä on mukavasti valikoimaa, malleja ja eri hintaluokkia verrattuna sähköautoihin. Jos arjessa ajaa enimmäkseen lyhyehköjä matkoja ja pärjää useimmiten latauksella, niin hybridi on ekologinen vaihtoehto ja sähköautoa joustavampi, kun käyttövoima sopeutuu tilanteeseen. Hybridiautoilijalla ei välttämättä sitten kuitenkaan ole kiirettä kokeilla sähköautoa. Sähköauton kantomatka on monelle edelleen esteenä hankinnalle. Hybridissä kulutus ja verot tekevät siitä monen mielestä myös taloudellisesti järkevän vaihtoehdon, Niemelä analysoi.

Autoalan tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan Suomen autokannasta lataushybridien osuus vuonna 2019 oli noin yksi prosentti, kun taas vuonna 2020 ensirekisteröidyistä autoista hybridejä oli noin 13 prosenttia.