Pyöräilykypärän käyttöä lisättävä kaupungissa

Maantiepyöräilijät käyttävät pyöräilykypärää kaupunkipyöräilijöitä ahkerammin. Kuva: Markus Spiske

Liikenneturvan mukaan suomalaisilla on pyöräilykypärän käytössä edelleen petrattavaa.

Kuitenkin kaupungissa pyöräillessä kypärä on päässä kuitenkin vain satunnaisesti. Liikenneturvan viime kesänä Helsingissä ja Espoossa tekemien tarkkailujen mukaan vain viisi prosenttia kaupunkifillaristeista käytti kypärää.

Pyöräilykypärän käyttö on hiljalleen yleistynyt, mutta kehitys on kuitenkin valtakunnallisesti ja ikäryhmittäin varsin epätasaista.

Liikenneturvan seurantatietojen mukaan vuonna 2018 koko maassa kypärää käytti 43 prosenttia pyöräilevistä. Eniten kypärää käytetään pääkaupunkiseudulla ja useimmin kypärä laitetaan lapsen päähän.

- Pyörällä pääsee hyvin paikasta toiseen ja samalla sekä ilmasto että kansanterveys kiittävät. Olennaista on kuitenkin huomioida, että tapaturmilla voi menettää saavutetut terveyshyödyt hetkessä. Kun edistetään pyöräilyä, tulisi pääpaino olla nimenomaan turvallisen pyöräilyn edistämisessä. Kypärän käytön tukeminen on yksi osa tätä kokonaisuutta. Jos pyöräilijä joutuu onnettomuuteen tai kaatuu, suojaa oikein kiinnitetty kypärä tehokkaasti päätä, summailee Liikenneturvan suunnittelija Jyrki Kaistinen.

Raumallekin on tulossa kaupunkipyöriä.

Kaupunkipyöräjärjestelmä on näppärä tapa lisätä liikuntaa päivittäisiin kulkemisiin. Kuitenkin vain harvassa kaupunkipyöräjärjestelmässä on jollain tavalla otettu kypärän käyttö huomioon.

Tämä tarkoittaa sitä, että kaupunkipyöräilijällä on oltava kypärä mukana omasta takaa, jos sitä mielii käyttää.

- Jos kaupunkipyörä on osa päivittäistä matkaketjua, on omalla kypärällä varautuminen helpompaa kuin spontaanissa käytössä. Jonkun verran on kuitenkin havaittavissa kypärällisiä pyöräilijöitä myös kaupunkifillarin satulassa, mikä on hienoa, Kaistinen pohtii.

Tieliikennelain kokonaisuudistuksessa pyöräilykypärän käyttöä koskeva säännös pysyy lähes ennallaan.

1.6.2020 voimaantulevan lain pykälä määrittelee, että pyöräilijän on käytettävä kypärää. Sanktioita kypärättömyydestä ei kuitenkaan seuraa.