Suomi on Euroopan toiseksi sähköisin automaa

Teslan kulmikkaat muodot johtuvat valmistjan mukaan siitä, että ruostumatonta terästä ei voi taivuttaa kaarevaksi. Kuva: Tesla

Moni, ellei jokainen autovalmistaja tuo mallistoonsa sähköautoja, sillä markkinat käyvät niiden suhteen todella kuumina.

AutoRauma uutisoi taannoin Seatin edullisesta sähköautosta, joka on myllännyt syksyn automarkkinat täydellisesti.

Seatin Mii-sähköautoa on varattu satoja kappaleita, sillä maahantuoja tarjoaa kaksi tuhatta euroa alennusta vuoden loppuun tehdyistä tilauksista. Lisäksi valtiolta saa 2000 euroa hankintatukea, jolloin Seatin hinnaksi jää noin 15 000 euroa.

Myös Skoda on kertonut lanseeraavansa ensi vuoden aikana edullisen sähköauton.

Kia on ilmoittanut tuovansa markkinoille useita hybridejä ja uuden täyssähköauton.

Kian e-Soul-niminen täyssähköauto tarjoaa 452 kilometrin toimintamatkan.

- Vuonna 2020 tapahtuu sähköistymisen läpimurto Suomessa. Suomi on jo nyt Euroopan toiseksi sähköistynein automarkkina. Jo yli puolet suomalaisista uuden auton ostajista harkitsee hybridin, ladattavan hybridin tai sähköauton hankintaa. Varsinkin ladattavien hybridiautojen kysynnässä tulemme näkemään ensi vuonna kasvupiikin, kertoi Autotodayn haastattelussa Kian brand director Rami Kittilä.

Sähköautomerkeistä tunnetuin eli Tesla lanseerasi vastikään lava-auto Cybertruckin, jonka furturistisen hämmästyttäviä muotoja joudutaan Euroopassa odottelemaan vielä.

James Bond-elokuvien erikoisista menopeleistä vaikutteita ottanut auto on hyvin kulmikas, mutta kaikkea sen särmikkyydestä ei voi suunnittelijoiden piikkiin.

Cybertruck on nimittäin tehty ruostumattomasta teräksestä, jota ei Teslan ilmoituksen mukaan pystytä taivuttamaan kaarevaksi. 

Euroopassa näin kulmikas auto ei läpäise turvallisuusnormeja.

Ehkä Raumalta löytyisi metalliteollista osaamista sen verran, että ruostumaton teräskin taipuisi?