Taitaa takapuoli puutua ennen akkua - Näin pitkälle Bemarin täyssähköauto pääsee yhdellä latauksella

Pikalaturilla BMW iX latautuu kymmenessä minuutissa niin, että sillä voi kulkea yli 120 km:n matkan. Kuva: BMW

BMW sai automaailman kuhisemaan upouudella julkaisullaan, kun baijerilaiset esittelivät eilen uuden iX -katumaasturin, muotoilullaan huomiota herättävän täyssähköauton.

iX:n muotoilu ei ole ainoa huomiotaherättävä seikka, vaan uutuuden toimintasäde on saanut automaailman huomion.

Täyssähköautokeskustelu jumittuu Suomessa usein toimintasäteen pituuteen.

Vaikka uusien täyssähköautojen toimintasäteet ovat pidentyneet reippaasti akkutekniikan myötä, keskusteluissa kummittelee edelleen sinnikäs mielikuva, että täyssähköautolla ei pysty kulkemaan pitkiä matkoja.

Bemariuutuuden akku pitää sisällään energiaa yli 100 kWh, joten uudella Bemarilla voi ajaa yli 600 kilometriä yhdellä latauksella.

Se tarkoittaa sitä, että kun iX:n lataa Raumalla, sillä pääsee yhdellä istumalla Haukiputaalle. Harvempi Lappiin autoileva ajaa tuota matkaa ilman pysähdystä, vaikka alla olisi iso diesel-auto.

BMX iX:ää voi pikaladata maksimissaan 200 kW:n teholla, ja pikalatureilla bemarin akut täyttyvät 10 prosentista 80 prosenttiin alle 40 minuutissa. 11 kilowatin kotilaturilla, jotka ovat Suomessa hyvin yleisiä, bemarin akut saa ladattua täyteen reilussa kymmenessä tunnissa.

BMW iX:n kuluttaa erityisen kitsaasti, sillä akku kuluttaa 21 kWh sadalla kilometrillä. Kulutusta voi seurata iX:n ajotietokoneista, joiden tarkkuutta on kehuttu koeajojen yhteydessä.

Täyssähköautojen kiihtyvyys on omalla tasollaan, eikä uusi BMW tee tietenkään poikkeusta, päinvastoin. BMW iX kiihtyy nollasta sataseen satasen alle viidessä sekunnissa.

 BMW iX tulee myyntiin ensi syksynä.