Tässä helppo keino arvioida, onko peräkärryssäsi liikaa painoa

Peräkärryn kuorma sidotaan kiinni kunnollisilla liinoilla. Lasti on kiinnitettävä huolella myös kuomullisessa kärryssä. Kuva: Nina Mönkkönen / Liikenneturva

Lämmin ja aurinkoinen pääsiäinen sai monen raumalaisenkin haravoimaan kotinsa tai kesämökkinsä pihaa ja siivoilemaan nurkkiaan.

Tämä tarkoittaa peräkärryreissuja Hevossuon jäteasemalle.

Liikenneturva muistuttaa, että peräkärryn kunto täytyy kartoittaa ennen liikkeelle lähtöä.

- Renkaiden kunto on olennaisimmassa osassa. Niistä kannattaa katsoa ensinnäkin ikä ja riittävät urasyvyydet, joissa lain vähimmäisvaatimus kesärenkaille on 1,6 mm. On myös tarkistettava laakerit, rengaspaineet sekä se, ettei renkaan rungossa ole vikoja, esimerkiksi pullistumia tai halkeamia, avaa Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo..

- Entä toimivatko kaikki valot? Maadoitus- ja polttimoviat ovat varsin tyypillisiä kärryissä, jotka ovat seisseet talven lumen alla,

Viime kesänä voimaan tullut tieliikennelaki sallii kevytperävaunun vetämisen maksimissaan 100 km/h entisen kahdeksankympin sijaan.

Suurin sallittu nopeus ei kuitenkaan ole sama asia kuin suositusnopeus tai turvallinen nopeus.

Tilanteeseen sopivan nopeuden valinnassa on otettava kärryn ja vetoajoneuvon kunnon lisäksi huomioon sekä olosuhteet että kuormaus.

- Monissa vanhoissa peräkärryissä akseliston rakenteellinen maksiminopeus on 80 km/h, eikä tätä siis kannata ylittää, vaikka uusi laki suuremman nopeuden salliikin.

Peräkärryä vetävän on joka tapauksessa erityisen tärkeää havainnoida ja ennakoida muuta liikennettä, sillä kuorman kanssa äkkinäiset liikkeet tai jarrutukset ovat aina vaaratilanteita.

- Hyvissä ajoin havainnoimalla saa itselleen pelivaraa toimia, Vuoristo muistuttaa.

Auton rekisteriotteesta löytyy tieto siitä, miten painavaa kärryä autolla saa vetää.

Peräkärry on kuormattava niin, että painopiste säilyy mahdollisimman alhaalla ja keskellä.

Painavimmat tavarat laitetaan akselin päälle ja kuorma jaetaan tasaisesti kärryn pohjan koko alalle. Lopuksi kuorma sidotaan kiinni kunnollisilla liinoilla.

Lasti on kiinnitettävä huolella myös kuomullisessa kärryssä.

- Lastauksessa on myös huomioitava itse kärryn paino, joka on laskettava mukaan kokonaismassaan. Jos kokonaismassaltaan 750 kilon kärry painaa jo itsessään 300 kiloa, ei kuormaa saa olla yli 450 kiloa.

- Esimerkiksi terassilaudatkin painavat jo sen verran, että moni yllättyy, millaisen määrän tavaraa lopulta voi kerralla kyytiin ottaa. On siis aina parempi tehdä useampi turvallinen reissu kuin yksi turvaton, kannustaa Vuoristo.

Toni Vuoristo muistuttaa, että on myös kiinnitettävä huomiota aisapainoon, jota pitää olla sopivasti mutta ei liikaa – maksimi on kymmenen prosenttia kärryn kokonaismassasta.

- Jos kärryn saa nostettua vetokoukkuun käsin mutta ei liian kevyesti, on aisapaino usein sopiva, Vuoristo vinkkaa.