Tästä vanhanaikaisesta, byrokraattisesta ja kalliista muinaisjäänteestä on päästävä eroon

Liikenneopettajien mukaan liikenneopetus on tuotava 2020 luvulle. Kuva: Jean-Pierre Delberghe

Liikenneopettajien mukaan liikenneopetus on tuotava 2020-luvulle ja se edellyttää erityisehdon poistoa.

Tällä hetkellä tilanne on se, että mikäli autokoulun oppilas suorittaa ajokokeen automaattivaihteisella ajoneuvolla, hänen ajokorttiinsa tulee erityisehto joka mahdollistaa vain automaattivaihteisella ajoneuvolla ajamisen.

Mikäli oppilaalla tulee myöhemmin tarve ajaa manuaalivaihteista ajoneuvoa, hänen tulee ensin suorittaa uusi ajokoe manuaalivaihteisella autolla saadakseen uuden ajokortin ilman erityisehtoa.

- Tämä on vanhanaikainen, byrokraattinen ja kallis systeemi. On aika hyväksyä, että erityisehto on pian muinaisjäänne. Uusista ajoneuvoista yli 2/3 on automaattivaihteisia ja manuaalivaihteisten myynti pienenee joka vuosi, sanoo Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti.

Lähes kaikki oppilaat suorittavat ajokortin manuaalivaihteisella ajoneuvolla.

Osalla on jo hankittuna automaattivaihteinen ajoneuvo, mutta ajokortti suoritetaan silti manuaalivaihteisella vain siksi, ettei erityisehtoa tulisi ajokorttiin. Tämä ei ole liikenneopettajien mukaan tarkoituksenmukaista.

Oppilaan olisi hyvä voida valita ajaako hän ajokorttinsa manuaalivaihteisella vai automaattivaihteisella autolla tai vaikka yhdistellä molempia.

Oppilaan, jonka ensimmäinen ajoneuvo on automaattivaihteinen, olisi tietysti järkevää suorittaa ajokortti automaattivaihteisella autolla.

Myöhemmin jos tulisi tarve manuaalille, niin se voitaisiin katsoa esimerkiksi liikenneopettajan kanssa oppilaan omalla autolla. Tämä olisi yksinkertaisempi ja halvempi vaihtoehto kuin uusi ajokoe.

- Automaattivaihteisella opetettaessa on sekin hyvä puoli, että voidaan keskittyä ajoneuvon käsittelyn sijaan enemmän liikenteen seuraamiseen ja havainnointiin, sanoo Liikenneopetus ry:n varapuheenjohtaja Lari Mäkelä.

Liikenneopettajien mukaan autokoulut voisivat olla esimerkkeinä ekologisemmissa ajoneuvoissa, mutta erityisehto asettaa autokoulut tietyllä tavalla pattitilanteeseen.

- Ei pystytä olemaan ekologisuudessa esimerkkeinä koska ekologisemmat ajoneuvot ovat automaattivaihteisia, jatkaa Mäkelä.

Vuoden 2019 tilastojen mukaan automaattivaihteisten sähkö- ja hybridiautojen myynti on koko ajan kasvussa. Ajan myötä manuaalivaihteiset ajoneuvot jäävät historiaan, ja erityisehto jää joka tapauksessa turhaksi.

- Haluamme olla edelläkävijöitä ekologisemman ajoneuvon valinnan ja ekologisemman ajotavan puolesta. Erityisehdon poisto mahdollistaisi autokouluille ekologisemmat ajoneuvot ja se on askel oikeaan suuntaan.

- Opettajina toivoisimme, että ekologisuutta ylipäänsä lisättäisiin ajokorttiopetukseen edes parin teoria- ja ajotunnin verran. Oppilaitakin tuntuu kiinnostavan uudet vaihtoehtoiset käyttövoimat ja liikenteen päästöt, sanoo Kristiina Anunti.