Tulevaisuuden nastarenkaat ovat hellempiä maantien pinnalle

Nastarenkaiden vaatimukset ovat muuttumassa. Kuva: Lucas Ludwig

Viime vuoden talvi oli Rauman seudulla hyvin lämmin. Lunta ei ollut oikein nimeksikään ja ulkomittarin elohopea laski harvoin alle nollan.

Kuluva talvi on ollut kaikkea muuta, eikä mikään viittaa kevään nopeaan saapumiseen.

Tämä tarkoittaa sitä, että talvirenkailla ajellaan vielä pitkään.

Nastarenkaiden huono puoli on se, että ne jauhavat paljaan tienpinnan katupölyksi hengitysilman sekaan. Etenkin keväisin monet kärsivät katupölyn vaikutuksista.

Siksi nastarenkaiden rouhivuutta rajoitetaan entisestään.

Teitä vähemmin kuluttavia renkaita tulee myyntiin viimeistään vuoden 2027 alussa, mutta näiden ympäristöystävällisempien nastarenkaiden saatavuus paranee todennäköisimmin jo ennen sitä.

Nykyäänkin nastarenkaiden tienkuluttavuutta kontrolloidaan renkaiden tyyppihyväksynnässä erityisellä testillä.

Testien raja-arvoja tiukentamalla voidaan vaikuttaa siihen, että renkaiden tienkuluttavuus pienenee.

Henkilöautoihin tarkoitetut nastarenkaat, joiden tienkuluttavuus on pienempi kuin nyt myytävien nastarenkaiden, tunnistaa tulevaisuudessa tarramerkinnästä.

Vaatimus tarramerkinnästä tulee koskemaan sellaisia nastarenkaita, joille on tyyppihyväksynnän yhteydessä tehty tienkuluttavuutta mittaava testi.

Tarra pitää löytyä kaikista tällaisista henkilöautoihin tarkoitetuista nastarenkaista, jotka on valmistettu 1.1.2025 tai sen jälkeen.

- Tarramerkintä helpottaa kuluttajien mahdollisuuksia varmistua siitä, että hänen ostamansa nastarenkaat kuluttavat tietä entistä vähemmän, kertoo Traficomin erityisasiantuntija Keijo Kuikka.

Pakettiautoihin tarkoitettujen nastarenkaiden osalta uudet tekniset tienkuluttavuutta koskevat vaatimukset tulevat voimaan vasta vuoden 2029 alussa.