Tutkimus paljastaa: Reilusti yli sadassa tuhannessa suomalaisessa autossa on käytössä talvirenkaat ympäri vuoden

Moni suomalainen ajaa talvirenkailla ympäri vuoden, vaikka kesähelteillä niiden käyttö voi muodostaa turvallisuusriskin. Kuva: Frank Albrecht

Suurin osa autoilijoista on vaihtanut kesärenkaat alle Raumallakin, vaikka tulevalle viikolle on säätiedoituksissa soviteltu jopa lumisateita eteläistä Suomea myöden.

Nokian Renkaiden teettämän tutkimuksen mukaan kesärenkaita hankittaessa kaksi asiaa ovat tärkeysjärjestyksessä yli muiden: 42 prosenttia vastaajista pitää tärkeänä, että renkaat pitävät ja pysähtyvät täsmällisesti märällä tiellä, ja 37 prosenttia pitää tärkeänä, että renkaat toimivat mahdollisimman hyvin vesiliirtoa vastaan.

Vaikka uusia renkaita valitessa turvallisuus ratkaisee, kesäteillä kurvaillessa renkaiden turvallisuus kuitenkin saattaa unohtua. Renkaiden urasyvyyksiä mittaavan SnapSkan-palvelun mittatulokset ajalta 15.5.-30.9.2019 kertovat, että viime kesänä neljä prosenttia suomalaisista ajoi talvirenkailla.

Tämä tarkoittaa sitä, että noin 125 000 autoilijalla oli allaan väärän sesongin renkaat.

Vaikka laki sallii kitkarenkailla tai nastattomilla nastarenkailla ajamisen kesällä, siinä piilee turvallisuusriski.

Kaupunkiajossa talvirenkailla saattaa pärjätä, mutta maantienopeuksissa ja märällä tiellä ne ovat vaaralliset.

Talvirenkaiden hyvä jää- ja lumipito saavutetaan yleensä märkäpidon kustannuksella, ja märällä tiellä kesärenkaat pitävät ja pysähtyvät huomattavasti paremmin.

Märällä tienpinnalla jarrutusmatkan ero kulunutta kitkarengasta ja hyvässä kunnossa olevaa kesärengasta verrattaessa on yli 12 metriä, kun nopeutta on 80 km/h (Tekniikan Maailma 05/2019).

Talvirenkailla myös joutuu vesiliirtoon huomattavasti alemmassa nopeudessa kuin kesärenkailla.

Talvirengas voi kesäkäytössä myös rikkoutua kesken ajon kahdesta eri syystä.

Talvirengas on kumiseokseltaan ja pintakuvioinniltaan erilainen kuin kesärengas, ja auton alla pyöriessään se kuumenee kesärengasta enemmän varsinkin, jos siitä käytetään lämpimillä keleillä.

Tämä kuumeneminen voi aiheuttaa renkaan rakenteessa komponenttien välistä irtoamaa ja siten koko renkaan äkillisen hajoamisen.

Toisekseen nastattomaksi nypityn renkaan nastojen reikiin kerääntyy kiviä, jotka vähitellen kulkeutuvat renkaan rakenteen sisään ja aiheuttavat renkaan rikkoutumisen.

Kesän lämpimät päivät vaikuttavat myös renkaisiin.

Mitä lämpimämpi keli on, sitä enemmän talvirenkaan kumiseos pehmenee. Siksi talvirenkaat kuluvat kesällä huomattavasti nopeammin kuin kesärenkaat, ja talvikäyttöön suunniteltu palamainen pinta hammastuu.

Tämä muutos aiheuttaa tärinää ja ääntä, jotka vaikuttavat auton ohjautuvuuteen ja ajomukavuuteen. Jatkuva tärinä vaikuttaa myös laakereihin ja pyörän ripustukseen.

Kesällä käytettävän talvirenkaan hidas ohjautuvuus voi yllättää paremmankin kuskin.

Talvirengas reagoi ja palautuu esimerkiksi kaistanvaihdossa ja äkillisissä väistöissä huomattavan paljon hitaammin kesäkeleillä, ja kuumalla säällä auton kulkua joutuu korjailemaan jopa suoraan ajettaessa.

Nokian Renkaiden kyselyn toteutti YouGov-tutkimuslaitos helmi-maaliskuussa 2020, ja siihen vastasi 1 000 suomalaista. Kysymykseen vastatessa sai valita kolme kesärenkaan ominaisuutta, jotka ovat tärkeimpiä ostopäätöstä tehtäessä.