Tutkimustulos: Auton omistamisen merkitys vähenee tulevaisuudessa

Merkkiuskollisuus ei ole tulevaisuudessa niin olennainen asia kuin nykyisin. Kuva: Tyler B

IBM:n autoteollisuuden tulevaisuuteen keskittyvä tutkimus ennustaa, että seuraavien 10 vuoden aikana kuluttajat tulevat siirtymään auton omistamisesta yhteiskäyttöautoihin.

Lähes puolet tutkimukseen vastanneista kuluttajista sanoi, että automerkillä ei ole niinkään väliä, kunhan ajoneuvo on kustannustehokas ja helposti saatavilla.

”Automotive 2030: Racing toward a digital future” -tutkimuksen mukaan kuluttajat arvostavat yhä enemmän ajoneuvojen ja lisäpalvelujen saatavuutta ajasta ja paikasta riippumatta.

Autonvalmistajien mukaan ajoneuvojen kyky oppia käyttäjiltään ja kommunikoida heidän kanssaan sekä käyttäjien mahdollisuus integroida omat laitteet auton järjestelmiin johtavat lopulta suurempaan merkkiuskollisuuteen.

Tämä määrittelee myös autoteollisuuden kilpailutekijät uudelleen. Menestyjät hyödyntävät avoimia digitaalisia alustoja, muuttavat työskentelytapoja ja parantavat uudelleenkouluttautumismahdollisuuksia.