Uudella Volvolla säästää jarruttelemalla

Volvon uusi katumaasturi esiteltiin viikonloppuna.

Volvo esitteli viikonloppuna uuden katumaasturinsa, jonka edistyksellinen tekniikka voi vähentää tankkausvälejä.

Uusi katumaasturi XC90 tuo ensimmäistä kertaa asiakkaiden käyttöön Volvon kineettisen energian talteenottojärjestelmän jarrutuksissa. Se yhdistetään nykyisiin polttomoottoreihin ja muodostaa uudenlaisen integroidun sähköistetyn voimansiirron, jolle on annettu ”B”-tunnus.

Tämä sähköistetty voimansiirto vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä jopa 15 prosentilla. Brake-by-wire-niminen järjestelmä toimii vuorovaikutuksessa energian talteenottotekniikan kanssa ja vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä tallentamalla kineettistä energiaa jarrutusten aikana.

Uudet, B-tunnusta kantavat XC90-autot vievät eteenpäin Volvon sähköistämistavoitteita. B-merkityt autot täydentävät Volvon nykyistä T8 Twin Engine -lataushybridivaihtoehtoa XC90-mallistossa.

 XC90 tarjoaa hienovaraisia päivityksiä palkittuun ulkomuotoiluun, kuten vanteita, korivärejä ja etusäleikön. Sisustustyyli on matkustamon puolella ennallaan.

Volvon itse kehittämään alustaan, voimansiirtoon ja turvallisuustekniikkaan perustuva XC90 aloitti mallivuonna 2015 seuraavan luvun Volvon muutostyössä. Se esitteli Volvo -merkin uuden ilmeen, jonka viimeistelivät Thorin vasara -ajovalot. Autoa varten kehitettiin myös skaalautuva alusta.

Volvon muissa 90- ja 60-sarjan malleissa vuosina 2015–2019 julkaistut tekniikat ja innovaatiot ovat löytäneet tiensä myös XC90:een.Tämän seurauksena Volvon suuresta SUV-mallista on tullut entistä edistyksellisempi kokonaisuus, ja autoa on myyty maailmanlaajuisesti tähän mennessä yli 320 000 kappaletta.

XC90 tarjoaa aktiivisen turvallisuustekniikan saralla kuljettajille ohjaustukea sekä City Safety- että kuolleen kulman tarkkailujärjestelmissä. City Safety -tekniikka automaattijarrutuksella on edelleen markkinoiden ainoa järjestelmä, joka tunnistaa jalankulkijat, pyöräilijät ja suuret eläimet.

Ensimmäisenä XC60-mallissa esitelty vastaantulevien ajoneuvojen väistötoiminto on nyt saatavilla XC90:een, ja risteävän liikenteen varoittimessa on nyt automaattijarrutustoiminto.

Kaikki nämä ratkaisut sekä turvakehikko, joka muodostaa passiivisen turvallisuustekniikan ytimen, tekevät maasturista valmistajan arvion mukaan yhden maanteiden turvallisimmista autoista.

XC90 oli ensimmäinen Volvo, johon oli tarjolla Apple Carplay -integrointi. Sensus-niminen tieto- ja -viihdejärjestelmä on saanut useita päivityksiä viime vuosina, ja ne kaikki on otettu käyttöön myös XC90:ssä. Musiikin Spotify-suoratoistopalvelu on integroitu XC90-malliin.

Mallivuoden 2020 XC90-auton tuotanto käynnistyy toukokuussa Torslandan tehtaalla Ruotsissa ja auto on jo nyt tilattavissa.