Uuden GLE:n ilmanvastus erittäin alhainen

- Uusi GLE ei ainoastaan ole mukavampi kuin koskaan maantiellä, vaan näyttää myös ylivoimaisen suorituskykynsä maastoajossa. GLE todistaa Mercedes-Benzin johtajuudesta SUV-segmentissä, Mercedes-Benzin kehitysjohtaja Ola Källenius sanoo.
 

- Tätä alleviivaavat monet auton ominaisuudet: merkittävästi kasvaneet sisätilat, laajentuneet ja parantuneet avustinjärjestelmät, luokkansa paras aerodynamiikka, uudet moottorit sekä lukuisat muut innovaatiot.
 

Uuden GLE:n ilmanvastuskerroin on ainoastaan Cd 0.29 eli paras omassa kokoluokassaan. Akseliväli on kasvanut 80 millimetrillä ja on nyt 2995 milliä. Toisen istumarivin jalkatila on lisääntynyt 69 millillä 1045 milliin, ja toisen istuinrivin reunapaikkojen etäisyyttä voi säätää 100 milliä. Tavaratila on perusmuodossa 825 litraa ja toinen istuinrivi taitettuna peräti 2055 litraa. Airmatic-ilmajousituksen kanssa takaosan lastauskorkeutta voidaan laskea/nostaa 40 milliä.

E-sarjan SUV-malli GLE on kuulunut Mercedesin mallistoon syksystä 2015 lähtien. Kaikkiaan Mercedes-Benz valmistaa jo seitsemää eri kokoluokkien SUV-autoa (GLA, GLC, GLC Coupé, GLE, GLE Coupé, GLS, G-sarja). Uusi GLE esitellään ensi kertaa Pariisin autonäyttelyssä 4.–14.10. Myyntiin malli saadaan USA:ssa ja Euroopassa alkuvuodesta 2019 ja Kiinassa ensi keväänä. Autot valmistetaan Alabaman Tuscaloosassa USA:ssa. Myynnin aloitusajankohta Suomessa vahvistetaan myöhemmin.

Uudistuneen GLE:n viisi tärkeintä innovaatiota:

  • E-Active Body Control: 48 V:n sähköjärjestelmään perustuva aktiivijousitus, joka on ensimmäistä kertaa yhdistetty niin ikään uuteen ilmajousitukseen. Markkinoilla olevista järjestelmistä ainoa, jossa jokaisen pyörän jousitusta ja vaimennusta voidaan kontrolloida erikseen. Saatavana lisävarusteena 6- ja 8-sylinteristen moottorien yhteyteen.
  • Aktiivinen peräänajon estävä avustin: Avustin tunnistaa peräänajon uhkan jo hyvissä ajoin, varoittaa kuljettajaa ja tukee ajamista pysähtelevässä liikenteessä aina 60 km/h nopeuteen saakka.
  • 4Matic: Vaihtuvatoiminen neliveto (Torque On Demand) säätelee voimanjakoa etu- ja taka-akselin välillä 0–100 prosentin välillä valitun ajotilan ja olosuhteiden mukaisesti. Ratkaisu on saatavana ensi kertaa yhdessä 6- ja 8-sylinteristen moottorien ja plug-in-hybridiratkaisun kanssa. Lisävarusteena saatava Offroad-varustepaketti tekee GLE:stä ennen näkemättömän maastokelpoisen.
  • Mercedes-Benz User Experience (MBUX): Maastoajon vaatimuksiin edelleen kehitetty A-sarjasta tuttu MBUX-järjestelmä. Kahden 12,3”- korkearesoluutio-näytön muodostama kokonaisuus, jossa noin 40 uutta toimintoa.
  • Istuinmukavuus: Uuden GLE:n akseliväli on pidentynyt 80 milliä, mikä takaa aikaisempaa huomattavasti väljemmät sisätilat matkustamossa. Lisävarusteena ovat saatavilla sähkötoiminen 2. istuinrivi sekä 3. istuinrivi tavaratilaan.


Aloitusmallina Mercedes-Benz GLE 450 4Matic 48 voltin sähköteknologialla

Uusi GLE lanseerataan 6-sylinterisellä bensiinikäyttöisellä rivimoottorilla, jota seuraavat myöhemmin diesel- ja plug-in-hybridivaihtoehdot. Mercedes-Benz GLE 450 4Matic on ensimmäinen bensiinimalli, jossa hyödynnetään 48 V:n sähköteknologiaa.

Moottori kehittää 270 kW (367 hv) tehon ja 500 Nm:n väännön. EQ Boost tarjoaa hetkellisesti 16 kW (22 hv) lisätehon ja 250 Nm:n lisäväännön. Keskikulutus vaihtelee 8,3–9,6 litraan /100 km ja CO2-päästöt vastaavasti 190–220 g/km. Voimansiirrosta vastaa 9G-Tronic-automaattivaihteisto.