Uusi aikakausi: Audi on aloittanut sähkömoottoreiden sarjatuotannon Unkarin tehtaallaan

Audin Unkarin tehtaalla alkoi uusi aikakausi, kun Győrin tehtaalla aloitettiin virallisesti sähkömoottoreiden sarjatuotanto. Tehtaan avasivat Unkarin ulkoministeri Péter Szijjártó, Audi AG:n tuotannosta vastaava johtaja Peter Kössler ja Audi Hungaria Zrt:n toimitusjohtaja Achim Heinfling. Sähkömoottoreita valmistetaan 8 500 neliömetrin tuotantotilassa innovatiivisella tuotantotavalla: modulaarisella kokoonpanolla. Yhtiö on tehnyt kymmenien miljoonien investoinnin moottoritehtaan perustamiseksi. Tällä uudella linjalla työskentelee tällä hetkellä noin 100 henkilöä.

-Audi Hungaria on ollut mukana kirjoittamassa Audin kasvutarinaa 25 vuotta. Unkarin tytäryhtiöstämme on tullut täysin uusi osaamiskeskus sähkömoottoreiden tuotannossa. Erityisosaaminen tekee Győristä päätehtaamme sähkömoottoreissa ja se edustaa strategista muutostamme kestävän liikkumisen tarjoajana, sanoo Audi AG:n tuotannosta vastaava johtaja Peter Kössler.

-Audi Hungaria ottaa edelläkävijän roolin sähkömoottoreiden valmistuksessa. Olen ylpeä työntekijöidemme korkeasta asiantuntemuksesta ja motivaatiosta. He ovat aloittaneet uuden sähkömoottorituotannon menestyksekkäästi ja sitoutuneesti, sanoo Audi Hungaria Zrt:n toimitusjohtaja Achim Heinfling.

Ensimmäiset Unkarin tehtaalla valmistetut moottorit asennettiin Audi e-troneihin, joka on Audin ensimmäinen täyssähköauto ja valmistetaan Audin Brysselin tehtaalla.

Audi Hungaria rakensi innovatiiviset tuotantolaitteet ja -saarekkeet sähkömoottoreiden valmistusta varten yhdessä vuodessa. Tuotannonsuunnittelu ja sähkömoottoreiden tuotekehitys tekivät tiivistä yhteistyötä Győrissä sijaitsevan prototyyppi- ja tuotantoteknologiakeskuksen kanssa tarvittavan osaamisen kehittämiseksi. Nykyinen tuotantokapasiteetti on noin 400 sähkömoottoria päivässä ja sitä voidaan kasvattaa asteittain. Uudella alueella työskentelee tällä hetkellä noin sata henkilöä ja määrä kasvaa yli 130:een vuoden loppuun mennessä. Tuotanto on tällä hetkellä yhdessä vuorossa, mutta se kasvaa pian kolmeen vuoroon.

Győrissä valmistetuissa sähkömoottoreissa on lukuisia uusia ominaisuuksia. Moottorin yhden keskeisen komponentin, staattorin kokoonpanossa tarkoitus on käämiä staattorin koteloon niin paljon ohutta, emaloitua kuparilankaa kuin mahdollista. Mitä tiukempi käämitys, sitä enemmän tehoa saadaan. Audi Hungarian uudessa käämitys- ja asennuskeskuksessa pystytään käämimään ja asentamaan koteloon optimimäärä emaloitua kuparilankaa erityisen tiukasti. Sähköisen akseliston muita isoja komponentteja ovat erikseen koteloitu tehoelektroniikka sekä vaihteisto ja kaksi voiman renkaille siirtävää laippa-akselia. Kuhunkin Audi e-troniin valmistetaan kaksi sähköistä akselistoa, sillä quattro-perinteen mukaisesti sekä etu- että taka-akselit ovat vetäviä.

Tuotantolaitteet, robotit sekä kokoonpano- ja tarkastuspisteet on asetettu kiinteästi, mutta ne eivät muodosta yhtenäistä tuotantolinjaa. Sen sijaan työntekijät valmistavat ajojärjestelmät modulaarisesti tuotantosoluissa. Asennusprosessi on määritelty tarkasti, mutta modulaarinen tuotantotapa mahdollistaa joustavuuden ja tuo liikkumavaraa tuotantoon. Osat kuljetetaan työpisteisiin älykkään IT-järjestelmän ohjaamilla automaattisilla vaunuilla.

Tuotekehitysosastolle on lisäksi asennettu kolme testipenkkiä moottoreiden jatkuvaa kuormitustestausta varten. Työntekijät on puolestaan jatkokoulutettu sähköalan asiantuntijoiksi sähkömoottoreiden tuotantoteknologiakeskuksessa.

Audi Hungaria valmisti viime vuonna 1 965 165 moottoria ja se on yksi maailman suurimmista moottorivalmistajista. Vuonna 2017 Győrin tehtaalla valmistettiin kuutta erilaista bensiinimoottoria ja kolmea dieselmoottoria, joiden tehot vaihtelivat 63 kW:n (86 hv) ja 470 kW:n (639 hv) välillä. Noin 6 000 työntekijää valmistaa päivittäin noin 9 000 moottoria Volkswagen-konsernin 32 tuotantolaitokselle.