Volkswagen muistuttaa ajovalojen tärkeydestä syyspimeällä

Syksyn ja talven pimeät tiet – auton valot ovat olennaisen tärkeitä Suomessa, jossa on paljon valaisemattomia tieosuuksia ja pimeä kausi kestää pitkään. Valot ovat kehittyneet ja nykyisin yleisimmiksi ovat nousseet lähelle päivänvaloa värilämpötilaltaan olevat led-valot. Valaistusteknologian kehittyessä luonnollista päivänvaloa muistuttavaa valoa tuottavat ledit korvaavat yhä useammin perinteiset halogeeni- ja ksenonajovalot.

Volkswagen nostaa omasta mallistostaan esille Dynamic Light Assist -järjestelmän, jonka valokuvion muokkauksen ansiosta käytössä on aina paras mahdollinen valaistus, mutta vastaantulijat eivät häikäisty.

Useimmissa Volkswageneissa on vakiona halogeenivalot ja dynaamiset led-ajovalot saa lisävarusteena. Vakiovarustukseen led-valot kuuluvat mm. uutuusmalli Arteonissa.

Lisävarusteena saatavat dynaamiset led-ajovalot on hinnoiteltu hyvin kilpailukykyisesti, ja osassa malleista led-ajovalot ovat vakiona, mutta lisävarusteena on monessa mallissa tarjolla tehokkaammat ja monipuolisemmin ajotilanteeseen mukautuvat versiot, kertoo Volkswagen-henkilöautojen tuotepäällikkö Toni Nieminen.

Aiemmin halogeenivalojen vaihtoehtona olivat vanhempaa teknologiaa edustavat ksenonvalot, mutta Volkswagen on vaihtanut kaikissa malleissa lisävarustevalopaketit led-ajovaloihin.

Xenon-valojen teho hiipuu pikkuhiljaa, mutta led-valoissa ei ole samaa ilmiötä. Ledien kestoikäkin on kymmeniä tuhansia tunteja.

-Ensimmäiset led-valot tulivat suuressa mittakaavassa Volkswagen Passatiin vuonna 2014, eikä vaihtotarpeita ole vielä tullut, Nieminen kertoo.

Ksenoneiden vaihtaminen ledeihin on maailmanlaajuinen koko autoteollisuuden trendi. Suomi ja Volkswagen ovat tässä eturintamassa, kun koko malliston lisävarustevalot on jo vaihdettu ledeihin. Led-valot sopivat hyvin Suomenkin olosuhteisiin.

-Led ja pakkanen -yhdistelmän ongelmat vaikuttaa olevan myytti: käytännössä tästä ei ole tullut meille kysymyksiä. Aerodynamiikka ja hukkalämpö pitävät huolen siitä, että takavalotkin pysyvät suhteellisen hyvin puhtaana. Toki keli täytyy aina huomioida ja valot tarvittaessa puhdistaa lumesta ja jäästä, se on meidän olosuhteissa arkipäivää kaikilla valotekniikoilla, Nieminen sanoo.

EU-direktiivin mukaan huomio- eli päiväajovaloja käytettäessä takavalojen ei ole pakko palaa. Päätöksen takana ovat hiilidioksidipäästöt: takavalot lisäävät kulutusta. Automaattisessa asennossa takavalot eivät pala, mikäli auton järjestelmät eivät havaitse mitään poikkeavaa. Volkswagenin katkaisijasta voi aina tarkistaa tilanteen: jos ajovalon katkaisijassa palaa vihreä valo, ajovalot ovat päällä.

-Hankala tilanne autolle tulee esimerkiksi silloin, kun etukameraan paistaa aurinko, vaikka takana rapa lentää, jolloin auto ei ymmärrä valojen tarpeellisuutta. Mikäli haluaa varmistaa, että takavalo palaa, kannattaa laittaa valot aina itse päälle. Tämä vaikuttaa toki jonkin verran päästöihin ja polttoainetalouteen, mutta vaikutus on aika pieni ja takavalot kuitenkin parantavat turvallisuutta parantamalla auton havaittavuutta, Nieminen muistuttaa.