Yhteistyö ruotsalaisen akkuvalmistajan kanssa kasvattaa BMW:n sähköautotuotantoa

BMW:llä on kunnianhimoiset suunnitelmat sähköisessä tulevaisuudessa. Kuva: Pablo Martinez

BMW Group tiedotti perjantaina suunnitelmistaan edistää määrätietoisesti liikenteen sähköistämistä ja on siksi solminut pitkäaikaisen toimitussopimuksen ruotsalaisen akkuvalmistaja Northvoltin kanssa.

Bemarin ilmoitti päämääräkseen valmistaa kestäviä akkukennoja Euroopassa. Sopimuksen arvo on kaksi miljardia euroa.

Akkukennoja aletaan valmistaa vuonna 2024 Northvoltin Skellefteåhon parhaillaan rakennettavalla tehtaalla.

BMW Group ilmoitti tiedotteessaan kokevansa tärkeäksi sen, että Northvolt käyttää Pohjois-Ruotsissa paikallisesti tuotettua vesi- ja tuulivoimaa.

- Ilmastotyön tehostamiseksi pyrimme parantamaan tuotteidemme yleistä ympäristötasapainoa raaka-aineista kierrätykseen. Tämä koskee etenkin sähköautojen korkeajänniteakkujen energiaintensiivistä tuotantoa. Siksi olemme sopineet kennojen valmistajien kanssa, että he käyttävät ainoastaan vihreää sähköä BMW:n viidennen sukupolven akkukennojen valmistuksessa, kertoi tiedotteessaan BMW AG:n toimitusjohtaja Oliver Zipse.

Andreas Wendt, hankintatoimesta ja toimittajaverkostosta vastaava BMW AG:n johtoryhmän jäsen kertoo tulevaisuudesta ruotsalaisen akkuvalmistajan kanssa.

- Northvolt on kolmas akkukennojen toimittaja, jonka kanssa olemme solmineet sopimuksen nykyisten kumppaneidemme CATL:n ja Samsung SDI:n lisäksi. Uusi sopimus on seuraava askel sen varmistamiseksi, että voimme vastata kasvavaan ja pitkäaikaiseen akkukennojen tarpeeseemme. Sähköautomallistomme kasvaa jatkuvasti. Tavoitteenamme on, että meillä on vuoteen 2023 mennessä 25 sähkömallia, joista yli puolet on täyssähköisiä,  Wendt toteaa.

BMW Group hankkii akkuja myös kiinalaisen valmistajan CATL:n kautta, joka rakentaa parhaillaan tehdasta Saksaan Erfurtiin.

BMW kertoo tiedotteessaan, että jokainen BMW Groupin käyttämä kennosukupolvi on saanut maailmanlaajuisesti tunnustusta sekä teknologisesta että liiketoiminnallisesta näkökulmasta.

- Näin varmistamme, että uusin akkuteknologia on jatkuvasti saatavillamme, Wendt jatkaa.

BMW Group ja Northvolt louhivat valmistuksessa tarvittavaa kobolttia ja litiumia kaivoksista, jotka täyttävät molempien yhtiöiden korkeimmat vastuullisuusstandardit. Näin varmistetaan raaka-aineiden alkuperän täysi läpinäkyvyys.

Ympäristöstandardien noudattaminen, ihmisoikeuksien kunnioittaminen ja hiilijalanjäljen vähentäminen ovat ensisijaisia tavoitteita.

- Kestävä kehitys on tärkeä osa liiketoimintastrategiaamme, ja sillä on erittäin tärkeä rooli sähköisen liikkuvuuden kehittämisessä, Wendt painottaa.

Vuodesta 2021 alkaen BMW Group ei käytä harvinaisia maametalleja viidennen sukupolven sähköisissä voimansiirtojärjestelmissä.

BMW Group ja Northvolt pyrkivät luomaan kestävän akkukennojen arvoketjun Euroopassa.

Akkukennojen kehityksessä painotetaan vahvasti kierrätyksen mahdollistavaa suunnittelua.

Akkukennojen nopeasti kasvavan kysynnän vuoksi akkukomponenttien kierrätys elinkaarensa päässä sekä raaka-aineiden laaja uudelleenkäyttö ovat avainasemassa parhaan mahdollisen materiaalikierron varmistamisessa.

Autojen sähköistyessä siirtyy mahdollisuus vähentää hiilidioksidipäästöjä korkeammalle arvoketjussa.

Syynä on korkejänniteakkujen tuotannon energiaintensiivisyys – akkukennojen valmistuksessa syntyy 40 prosenttia täyssähköauton kokonaispäästöistä.

Siksi BMW Group kertoo keskittyvänsä vahvasti akkukennojen tuotantoon, jonka avulla voidaan pitkällä tähtäimellä tehokkaasti vähentää hiilidioksidipäästöjä.

Vastuullisuuden edelläkävijänä BMW on tehnyt sopimuksen CATL:n, Samsung SDI:n ja Northvoltin kanssa ainoastaan vihreän sähkön käytöstä viidennen sukupolven akkukennojen valmistuksessa.

– Tuotantomäärien kasvaessa vihreän sähkön käyttö säästää miljoonia tonneja hiilidioksidia kymmenen vuoden aikana. Tätä voidaan verrata Münchenin kokoisen miljoonakaupungin päästöihin, Zipse sanoo.

BMW Group tunnisti vuonna 2016 perustetun Northvoltin mahdollisuudet jo vuonna 2018, jolloin yhteistyö akkukennojen kehittämiseksi aloitettiin BMW Groupin taloudellisella tuella.

BMW tuo yhteistyöhön osaamisensa akkukennojen kehittämisestä, Northvolt tehtaansa massatuotantoon soveltuvan kapasiteetin Pohjois-Ruotsissa.