Kaupallinen yhteistyö

"Auton varaosien ei kuulu olla markettitavaraa, sillä kyseessä on erikoisala" – tietotaito tieturvallisuuden takeena

Valtakadun kivijalkamyymälässä asiakkaat saavat palvelua paikallisilta ammattilaisilta.

Kun asiakas lähtee liikkeestä hymyillen, on asiakaspalvelu onnistunut. Varaosaliike J.Sarinilla asiakkaiden palveleminen perustuu vahvaan ammattitaitoon ja hyvään toimittajaverkostoon. Kaiken takana on halu auttaa apua tarvitsevaa.

– Haave on, että meiltä löytyisi kaikki varaosat ja tarvikkeet suoraan hyllystä, mutta se on aivan mahdoton ajatus. Automerkkejä ja -malleja on niin paljon, että tarvitsisimme loputtomasti varastotilaa. Erikoisemmat osat tilaamme myymäläämme ja näissä tapauksissa asiakkaat ymmärtävät kyllä tilanteen, toimitusjohtaja Mikko Fagerstöm kertoo.

Kauaa ei osia tarvitse odottaa. Mikäli Sarin tilaa tuotteen puoli viiteen mennessä, on tuote myymälässä jo seuraavana aamuna.

– Toimitusnopeus on yksi vahvuuksistamme. Hyvä asiakaspalvelu ei ole koskaan vain myymälän ansiota, vaan se vaatii toimivat yhteistyöverkostot. Sen kehittämiseen tehdään jatkuvasti töitä. Toimitusvarmuus heijastuu suoraan siihen, miten me pystymme palvelemaan tässä tiskillä loppuasiakasta.

Mikko Fagerström (oik.) korostaa toimitusnopeuden olevan yksi Varaosaliike J.Sarinin vahvuuksista.

Loppuasiakkaalla tarkoitetaan Sarinin tapauksessa yhtä lailla yksityis- kuin yritysasiakastakin. Sarin kuljettaa suuret tuotteet ja tuote-erät perille molemmille asiakaskunnille.

– Meillä on yksityispuolen lisäksi asiakkaina paljon autokorjaamoita ja rengasliikkeitä. He tilaavat tarvitsemansa tuotteet meiltä ja me toimitamme ne heidän toimipisteisiinsä. Automme on käytännössä koko ajan liikkeellä. Auto lähtee välittömästi, kun asiakas tilaa tuotteen.

Auto liikkuu tiuhaan ympäri Satakuntaa ja osissa Varsinais-Suomea. Sarin myös asentaa, huoltaa ja kalibroi ainoana raumalaisena liikkeenä Drägerin alkolukkoja.

– Alkolukkoja käyttävät esimerkiksi tilausliikenteet kuten bussit ja taksit. On helpompaa, että minä menen paikan päälle, kuin se, että he ajaisivat kymmenen autoa meidän tiloihimme.

Palvelua paikalliselta paikalliselle

Asiakaspalveluun ja sen tasoon kiinnitetään Sarinilla tarkoin huomiota. Valtakadulla sijaitsevan varaosaliikkeen palveluksessa työskentelee yhteensä kuusi alan ammattilaista.

– Käymme päivittäin läpi asiakaspalveluun liittyviä kohtaamisia. Jos jokin asia on tuottanut haastetta, etsimme sille syyt ja parannamme kokemusta.

Sarinin Euran liike pyörittää myös verkkokauppatoimintaa. Fagerström muistuttaa, että kivijalkaliike ja verkkokauppa tukevat toisiaan.

– Kotimaisen verkkokaupan kanssa asioiminen on turvallista ja toimivaa. Ulkomaisten verkkokauppojen kanssa saattaa kuluttajalle syntyä omat haasteensa. Esimerkiksi väärän osan palauttaminen tai vaihtaminen ei onnistu niiden kanssa aivan yhtä helposti.

Varaosaliike J.Sarinin auto liikkuu tiuhaan ympäri Satakuntaa, sillä kuljetuspalvelu toimii nonstop-periaatteella.

– Näitä ongelmia ei ole, kun asioi meidän kivijalkaliikkeessämme tai verkkokaupassamme. Me haluamme tuottaa palvelua paikalliselta ihmiseltä paikalliselle ihmiselle.

Varaosaliike J.Sarin on erikoisliike. Tarjotut tuotteet ja palvelut keskittyvät autoiluun, tavalla tai toisella. Sarin toimittaa varaosat ja ammattihuollot korjaavat viat.

– Auton varaosien ei kuulu olla markettitavaraa, sillä kyseessä on erikoisala. Myyjiltä täytyy löytyä vaadittavat koulutukset ja tietotaidot. Oikeat varaosat ja ammattitaitoinen työ ovat kuljettajan ja matkustajien turvallisuuden tae, kahden lapsen isä muistuttaa.

– Pidämme laadun hyvänä tiukalla seulonnalla. Jos jostain tietystä tuotteesta tulee useampia palautuksia, laitamme kyseisen osan tilauskieltoon ja haemme sille korvaavan tuotteen. Näitä tulee onneksi vastaan erittäin harvoin.

Yhteistyöverkostoon kuuluu tavarantoimittajien ja kuljettajien lisäksi myös omalla tavallaan myös muut alan liikkeet, joita joku voisi kutsua kilpailijoiksi.

– Jos meiltä ei jotain tuotetta löydy, niin selvitämme asiakkaalle, mistä hänelle kyseinen tuote saadaan. Ohjaamme hänet tarvittaessa toiseen alan liikkeeseen. Pääasia on, että asiakas löytää tarvitsemansa, Fagerstöm painottaa.

www.varaosaliike-sarin.fi