Kaupallinen yhteistyö

Isännöintitoimisto talon ja asukkaan tukena ja turvana

- Täytyy sanoa, että meillä on aivan mahtava taloyhtiö. Ei meillä ole ollut koskaan mitään riitojakaan, Marita Varis hymyilee ja ottaa parempaa asentoa sohvallaan.

Keskipäivän valo tihkuu olohuoneen ikkunoiden sälekaihtimien lomasta ja Ringo-koira pötköttää matolla.

- Taloyhtiössä on 32 asuntoa ja meillä on hieno yhteishenki. Järjestämme talkoita ja pihajuhlia, hän jatkaa.

Marita Varis on asunut samassa taloyhtiössä 80-luvulta lähtien. Nykyisin hän toimii taloyhtiön hallituksen puheenjohtajana.

Marita Varis toimii hallituksen puheenjohtajana raumalaisessa taloyhtiössä, johon hän muutti vuonna 1987.

Taloyhtiön isännöinnistä on vastannut Länsi-Suomen OP-Isännöinti Oy 80-luvusta lähtien.

Taloyhtiön puheenjohtajana hän on usein yhteydessä isännöitsijä Sari Vehaseen, joka saakin täydet pisteet.

- Sanoin Sarille joskus, että en halua olla sähköpostiyhteydessä vaan puhua puhelimessa. Ja se on toiminut meillä tosi kivasti. Sari soittaa sitten takaisin, jos ei ehdi vastaamaan.

Yhteistyössä taloyhtiön hallituksen kanssa isännöintitoimisto on teettänyt kuntokartoitusta remonttien varalta.

- On erittäin hyvä asia, että olemme tilanteen tasalla koko ajan. Ikkunat ja ulkoovet vaihdettiin asiantuntijan ohjeistuksesta, mutta olemme säästyneet tähän asti isommilta remonteilta, Marita Varis koputtaa sohvapöydän puupintaa.

Länsi-Suomen OP-Isännöinti Oy:n ensimmäiset askeleet otettiin jo 60-luvulla, kun kerrostalorakentaminen yleistyi Raumalla.

- Rakennukset on tehty kestämään vuosikymmenten ajan, joten taloyhtiötä ajatellen parasta on pitkäjänteinen yhteistyö isännöitsijän kanssa, pohtii LänsiSuomen OP-Isännöinti Oy:n toimitusjohtaja Tapio Pihlajamäki.

Digitalisaatio on tullut myös isännöintialalle.

- Maailma menee eteenpäin. Isännöintitoimistojen täytyy kehittää koko ajan toimintaansa ja ottaa käyttöön tietotekniikan tarjoamat mahdollisuudet.

Tapio Pihlajamäki kertoo, että nykytekniikka tehostaa isännöintitoimiston omaa seurantaa ja toimintaa sekä tuo taloyhtiöiden asukkaille monikanavaisesti palveluja.

Länsi-Suomen OP-Isännöinti Oy:n toimitusjohtaja Tapio Pihlajamäki (vas.) ja isännöintipäällikkö Mauri Pere kertovat, että nykypäivän isännöinnin monimuotoisuuden takia OP-Isännöinnin tiimissä on monen alan ammattilaisia.

Kun isännöintitoimisto yhdistää koulutuksen ja vuosien kokemuksen tuoman ammattitaidon ja digitaalisuuden tehokkuuteen, taloyhtiö saa vastinetta rahalleen.

Isännöitsijällä on merkittävä rooli taloyhtiöissä ja tehtävää on paljon.

Isännöitsijälle kuuluu tehtäviä muun muassa hallinnon, talouden ja kiinteistön huollon ja kunnossapidon järjestämisessä.

Tehtävien monipuolisuuden takia Länsi-Suomen OP-Isännöinnillä työskentelee kolmenkymmenen hengen tiimi.

- Sanon usein, että isännöitsijä on vain jäävuoren huippu. Isolla tiimillä työskennellään, sillä vaatimustaso on noussut viime vuosina esimerkiksi asuntoyhtiölain muutoksien takia, Tapio Pihlajamäki kertoo.

Vastuullisena isännöintitoimistona OP-Isännöinti edistää sitä, että taloyhtiö teettää asiantuntijan avulla kiinteistölle pitkän tähtäimen suunnitelman, josta alalla käytetään lyhennettä PTS.

Pitkän tähtäimen suunnitelma kertoo taloyhtiön hallitukselle, mitä korjaushankkeita on tehtävä ja missä aikataulussa niiden kanssa on edettävä.

Kaikki talot ja taloyhtiöt ovat erilaisia, joten hyvän isännöintitoimiston ominaisuuksiin kuuluvat myös sosiaaliset taidot.

- Taloyhtiöissä asuu erilaisia ihmisiä ja yleensä isännöitsijään otetaan yhteyttä silloin, kun jokin asia ei jostain syystä toimi. Näissä tilanteissa tarvitaan sosiaalisia taitoja, Tapio Pihlajamäki toteaa.

Lisätietoja saat täältä : www.op-koti.fi/op-isannointi/lansi-suomi