Kaupallinen yhteistyö

Kiinteistöalan ammattilaiset yhdistävät osaamisensa: ”Emme ole lähteneet revittelemään alueelle, jota emme hallitse”

Eurajoen Kiinteistöpalvelu hoitaa kiinteistön kokonaisvaltaisen kunnossapidon. Kuvassa ovipumppua säätää Peter Willberg.

Täysivaltaisen kiinteistönhuollon tilaava asiakas toivoo usein saavansa samalla tilauksella myös kiinteistön siivouksen. Vastaavasti esimerkiksi kerrostaloissa ylläpitosiivousta tehtäessä saattaa löytyä kiinteistönhuoltoa vaativia töitä. Tässä syy, miksi Eurajoen Kiinteistöpalvelu ja Kaiku Siivouspalvelut löivät osaamisensa yhteen vuonna 2015.

- Yksi sopimus, yksi lasku, mutta kaksi eri firmaa. Olemme kummatkin toimijat 100% ammattilaisia ja haluamme keskittyä omaan osaamisalueeseemme. Me emme tiedä siivouksesta mitään, joten silloin on parempi, että sen alan ammattilainen hoitaa homman ja me keskitymme omaan tekemiseen, sanoo Eurajoen Kiinteistöpalvelu Oy:n Iiro Kovanen.

EKP Oy:n tyypillisiä asiakkaita ovat taloyhtiöt, kunta, liikekeskukset ja teollisuus. Kaiku Siivouspalveluiden osaamisaluetta ovat perinteisen ylläpitosiivouksen lisäksi rakennussiivoukset, loppusiivoukset, homeettomaksi siivoukset sekä asiantuntijapalvelut ja pintapölymittaukset.

- Meillä on EKP:n kanssa sekä omat että yhteiset asiakkaamme. Yhteisten asiakkaiden kohdalla teemme sopimukset yhdessä, Kaiku Siivouspalveluiden Niina Futtari kertoo.

Hyvin toimiva yhteistyö on asiakkaan etu

Sekä EKP että Kaiku kertovat kilpailevansa maineella ja laadulla, eivät hintoja polkemalla.

- Meistä kumpikaan ei ole lähtenyt revittelemään alueelle, jota ei hallitse. Molemmilla toimijoilla on pitkä kokemus omilta aloiltamme. Näin asiakas saa kaikista laadukkaimman palvelun, Futtari sanoo.

Esimerkiksi Vuojoen kartano on yhteinen asiakkaamme. Meidän puutarhurit ovat suunnitellut ja toteuttaneet pihan. Kaiku hoitaa kartanon siivouksen, Kovanen kertoo.

Yhteistyön edut esimerkiksi taloyhtiöille konkretisoituvat asioiden nopeana hoitona.

- Jos meidän siivooja huomaa porraskäytävässä palaneen lampun, hän ilmoittaa siitä meille ja me edelleen kiinteistöhuollon väelle. Meillä kommunikaatio pelaa hyvin, Futtari kertoo.

Yhteistyön kautta myös kahden yrityksen kalusto palvelee asiakasta ja mahdollistaa monenlaiset työt.

Keskellä Kaiku Siivouspalveluiden Niina Futtari ja Tiia Varjonen, laidalla veljekset Iiro ja Mika Kovanen.

- Teemme täysivaltaista kiinteistönhoitoa sisältäen ulkotöitä sekä talotekniikan kunnossapitoa ja valvontaa. Meillä on monipuolinen kalusto imulakaisukoneesta erilaisiin pesureihin ja kuormaajiin, Kovanen kertoo.

Kaiku Siivouspalvelut on ylläpitosiivouksen lisäksi erikoistunut muun muassa rakennusten loppusiivouksiin ja sisäilmaongelmista kärsivien tilojen homeettomaksi siivoukseen.

Asiakkaat ja monipuolinen työ pitävät alalla

- Ei ole normipäivää, vastaa Futtari nauraen kysymykseen normaalin työpäivän kulusta.

Kovanen vahvistaa väitteen todeksi.

- Ikinä ei tiedä, mitä päivä tuo tullessaan. Meillä on koko ajan jokin kausi menossa, talvella hiekoitetaan, keväällä lakaistaan ja kesällä leikataan ruohoa. Aamulla kyselen huoltomiesten kuulumiset ja hoidan työnjohtoa. Mielenkiinto työhön säilyy, kun vastaan tulee haasteita ja kehittymisen paikkoja. Olen ollut asiakaspalvelutyössä koko elämäni ajan ja nautin siitä. En osaisi olla linjalla juttelemassa komponenteille, Kovanen hymyilee.

- Jos palvelu siivouspuolen asioissa tai kiinteistönhuollossa jää saamatta, on aika harkita palveluntarjoajan vaihtoa. Pelkän hinnan takia ei kannata lähteä kilpailuttamaan, Varjonen sanoo.

Myös Futtari ja Tiia Varjonen mainitsevat työnsä kautta kohtaamat ihmiset työn suolaksi.

- Asiakkaat ja työntekijät antavat voimaa jatkamiseen. Joka päivä tulee eteen jotain suunnittelematonta. Kun niistä selviää, tulee hyvä mieli, Futtari sanoo.

www.ekp.fi & www.kaikusp.com