Kaupallinen yhteistyö

KOEAJO: Jo sadat suomalaiset ovat varanneet Kian uuden täyssähköauton - nopeasti latautuva EV6 vetää myös peräkärryä

Suomalaiset ovat Kia-kansaa.

Jo parinkymmenen vuoden ajan Kia on pysynyt myyntilistojen kärkikahinoissa konstailemattomilla, kestävillä ja tyylikkäillä autoilla.

Kun käyttövoiman lähde muuttuu polttomoottorista sähköautoon, tähän vaihtoon voi liittyä monenlaisia kysymyksiä.

Useimmat kysymyksistä liittyvät täyssähköauton lataamiseen ja toimintamatkaan täydellä akulla.

Kian uudella EV6-täyssähköautolla on vastaukset valmiina tiukoimpiinkin kysymyksiin.

Esimerkiksi täydellä akulla EV6:lla ajaa yhdellä istumalla Raumalta Viipuriin, 500 kilometriä. Se lienee monelle päivittäiseksi matkaksi tarpeeksi pitkä.

Ja kun akku tyhjenee, niin parhaissa olosuhteissa EV6 latautuu reilussa vartissa 10 prosentista 80 prosenttiin, kun käytössä on teholaturi, jollainen Raumaltakin löytyy.

Tällä tavoin Kia lataa 100 kilometriä reilussa neljässä minuutissa.

Kotioloissa eli 11kW laturilla EV6 latautuu täyteen reilussa seitsemässä tunnissa.

Näin nopea lataus on mahdollista Kian uudenlaisen latausjärjestelmän ansiosta. On muistettava, että kovat pakkaskelit vaikuttavat kaikkien sähköautojen latausnopeuksiin.

Uuden Kian akkuvaihtoehtoja on kaksi: 58 ja 77 kWh.

Autoon sisälle astuttuaan tulee hyvin vahva tunne uudesta designista.

Kia on ottanut rohkeasti omat linjansa, ja hyvä niin. Auton sisätilasta tulee uutuuden tunteen lisäksi vaikutelma isosta autosta. Tilaa on hyvin erikokoisille matkustajille ja kuskille.

Kian EV6 on saanut jo autokriitikoiden suunnalta hehkutusta, joten päätimme lähteä kokeilemaan, miten auto toimii Rauman ympäristössä.

Ensimmäinen huomio on se, että uusi Kia kääntää katseet, kun kääntää kadulle Käyttöauto Rauman pihasta.

EV6 onkin sporttisen ja voimakkaan maskuliinisen näköinen auto, jossa esitellään ensimmäisen kerran Kian virtaviivainen logo.

Koeajossamme ollut malli oli takavetoinen, joka tuo sporttisuutta myös ajoon. Mallista on myös nelivetoversio, joka tuo yllättävän vähän lisää auton kokonaishintaan. Joten voisi veikata, että moni päätyy nelivetoversioon.

Ajossa EV6 on yksinkertaisesti mahtava. Se tottelee ohjausta erinomaisen tarkasti ja maaseudun mutkaisilla teillä sen ajaminen on miellyttävää.

Kiihtyvyys on omaa luokkaansa, sillä EV6 kiihtyy nollasta sataan reilussa viidessä sekunnissa.

Koeajossa huomiota herätti myös erittäin voimakkaat jarrut, joten auto pysähtyy terävästi.

Uusi Kia on erittäin hiljainen ajettava. Koeajoautossa alla olivat kitkarenkaat.

Uudella Kialla voi vetää myös peräkärryä ja sen isoon tavaratilaan mahtuu 520 litraa tavaraa.

Muutaman tunnin koeajon perusteella voi hyvin sanoa, että Kia EV6 tulee mullistamaan täyssähköautoilun ajo- ja käyttökokemuksen.

Tässä on vastaus niille, jotka haluavat ajaa vaikka päivittäin toiselle puolelle Suomea peräkärryä vetäen.

Silmää hivelevän auton ajaminen on kaikin puolin miellyttävää ja jopa hauskaa.

EV6:n ominaisuudet ovat kiirineet monelle suomalaiselle hyvissä ajoin, sillä asiakkaat ovat varanneet etukäteen jo satoja kappaleita.

Tule tutustumaan EV6-täyssähköautoon. Varaa koeajoaika täältä: www.kayttoauto.fi/fi/autoliikkeet/rauma/