Kaupallinen yhteistyö

Koeajo: Skodan ensimmäinen lataushybridi vakuuttaa sekä kaupungissa että maantiellä

Skoda Suberbin uudet muodot ja ledi-ajovalot olivat Autorauman koeajotiimin mieleen.

Skoda Suberb on kokenut onnistuneen uudistuksen, joka on tehnyt hyvää mallin muotoilulle sekä voimansiirrolle.

Suberb on saanut muutosta muodoilleen ja katse viipyy mielellään muun muassa auton takaosan kromilistassa ja uudenlaisissa, ajossa sopeutuvissa ledi-ajovaloissa.

Sen sisätilat ovat täynnä yksityiskohtia, jotka vakuuttavat kaikin tavoin. Auton tietoviihdejärjestelmät ovat huippuluokkaa ja todella helpot käyttää. Pysäköintikameran kuva on tarkka ja vääristämätön.

Moni on arvioinut Suberb iV -mallin sisätilojen olevan merkin huippuluokkaa.

Uusi Suberb iV on merkin ensimmäinen lataushybridi, jota monet ovat jo ehtineet odotella. Useat asiantuntijat ovatkin veikkailleet Suberbin lataushybridistä isoa hittiä vuoden 2020 automarkkinoilla.

Ladattavasta iV-hybridistä on tarjolla varustelultaan neljä erilaista versiota: Ambition, Style, L&K ja SportLine.

Autorauman koeajossa oli Skoda Suberb iV Combin Style-versio.

Millainen Skoda Suberb iV on sitten ajossa?

Skoda Suberb iV on tyylikäs, tilava ja vankka perheauto, jonka mukautuvalla alustan säätöjärjestelmällä auton ajo-ominaisuuksia pystyy muuttamaan makunsa mukaan.

Kaupungissa auto liikkuu sähkön voimalla erittäin hiljaisesti. Jalankulkijoita ajatellen auto pitää ulospäin hieman scifi-leffojen avaruusalusten lentoääntä muistuttavaa suhinaa.

Suberb iV siirtyy hyvin kepeällä polkimenpainalluksella liikennevaloista toisiin. Kiihtyvyys on siis ensiluokkaista.

Auton jousituksen takia kuopista ei tarvitse välittää.

Voisin väittää, että päivittäisessä kaupunkiajossa monelle riittää pelkällä sähköllä suhistelu, sillä auto liikkuu sähkömoottorin avulla jopa 57 kilometriä. Toki ajotyyli vaikuttaa siihen, kuinka kauan sähkömoottori antaa ajokilometrejä.

Sähkömoottori latautuu tyhjästä täyteen tavallisella suko-sähköpiuhalla viidessä tunnissa ja tehokkaammalla Type 2 -laturilla kolmessa ja puolessa tunnissa.

Sähkö- ja polttomoottorien suurin yhteisteho, 218 hevosvoimaa mahdollistaa jopa 224 kilometrin tuntinopeuden, jota Autorauman koeajotiimi ei kuitenkaan toteuttanut.

Maantiellä Sport-säädölle vaihdettaessa Suberb paljastaa ketterämmät puolensa ja hetkessä auto muuttuu tilavasta perheautosta hieman säpäkämmäksi kolliksi. Etenkin 1.4-litraisella moottorilla ajaessa. Moottorit tuottavat yhdessä 218 hevosvoimaa ja vääntöä löytyy aina 400 newtonmetriin asti.

Tiukoissakin kurveissa se tottelee vakaasti ja eleettömästi. Kuin ajatus.

Skoda Suberb iV Combi on sisätiloiltaan hyvin antelias.

Suberb iV on hämmentävän isokokoinen sisätiloiltaan. Aivan kuin autoa suunnitelleet olisivat ajatelleet, että nyt tehdään auto, jonka tiloista ei kukaan pääse nirputtamaan.

Tilavuus jatkuu myös auton takaosassa, sillä tavaratilaan mahtuu isommankin perheen matkatavarat ja mökkikamppeet. Tilaa Autorauman koeajaman combi-farmarin tavaratilassa on 510 litraa.

Kaiken kaikkiaan Skoda Suberb iV on erittäin tyylikäs ja monipuolinen auto, josta on hyvin vaikeaa keksiä mitään negatiivista sanottavaa.

Hauska yksityiskohta tulee esiin poistuttaessa autosta, jolloin oven alareunasta heijastuu maahan Skodan nimi valokuviona.

Aivan kuin joku vastaisi hiljaiseen kysymykseen: Kyllä, sinä ajoit juuri äsken Skodalla.

Katso Autorauman video uudesta Skodasta!