
Kaikki tavarat liikkuvat pyörillä ja siksi yhdistelmäajoneuvonkuljettajalle riittää työtä, vaikka käsillä ovatkin varsin vaikeat ajat.
Näin tuumaili linja-auton kuljettajana työskennellyt Dimov Todor, kun työt loppuivat koronapandemian takia bussiyritykseltä.
Niinpä hän päätti laajentaa osaamistaan ja lähti WinNovan puoli vuotta kestävään yhdistelmäajoneuvon kuljettajan koulutukseen.
– Ajattelin, etten ala työttömänä odottelemaan sitä, että maailma palautuu ennalleen. Se oli hyvä päätös, enkä ole katunut sitä hetkeäkään, Todor pohtii.
Yhdistelmäajoneuvonkuljettajan koulutusta hän kiittelee käytännönläheisyydestä.
– Vaikka minulla on työkokemusta linja-auton kuljettamisesta, vetoauto käyttäytyy ja kääntyy aivan eri tavalla, joten sen oppiminen on tärkeää. Ei tule liikennemerkit mukana kun kääntää, Todor hymyilee.
Syyskuussa valmistuva Todor kokee olevansa alalla, jolla työttömyys ei uhkaa.
– Ehkä jonain päivänä toimin alan yksityisyrittäjänäkin, kuka tietää.

Kuljettajaopintojen tärkeä osa on harjoittelu, joka Dimov Todorilla on kesällä edessä raumalaisessa KJL Logistiikassa.
Yrityksen toimitusjohtaja Sami Roos kertoo, että yhteistyö WinNovan kanssa on ollut hedelmällistä.
– Harjoittelun kautta meille on työllistynyt suoraan kaksi kuljettajaa. Harjoittelussa näkee hyvin, onko innostusta alalle. Olen luonteeltani sellainen, että palkkaan mielelläni hyvän työntekijän, vaikka ei sillä hetkellä olisi osoittaa suoraan työtäkään. Varmasti jotain löytyy.
Tällä hetkellä etenkin yhdistelmäajoneuvonkuljettajista on työmarkkinoilla pulaa.
Pääosin elintarvikeajoja ajavalla KJL Logistiikalla on reilut parisenkymmentä erilaista ajoneuvoa liikenteessä.
Kuljettajia on noin kolmisenkymmentä.
Roosin mukaan hyviä, motivoituneita kuljettajia voi olla vaikeaa löytää, sillä heistä kilpailevat muutkin yritykset.
– Jos asenne on kohdallaan, niin kyllä tällä alalla töitä riittää. Työ voi aluksi tuntua hieman hankalalta, mutta siihen tottuu varsin nopeasti.
KJL Logistiikka myös perehdyttää uudet työntekijänsä työhön.
– Kokeneita kuljettajia ei työmarkkinoilla käytännössä näy ollenkaan, heistä pidetään tiukasti kiinni.
Kuljettajan työtä ei tehdä virastoaikana, vaan usein yöaikaan. Päivät voivat myös venähtää hieman odotettua pidemmiksi.
– Juuri tässä kysytään sitä oikeaa asennetta.
Tällä hetkellä WinNovassa on haku logistiikan perustutkinnon ja kuljetusalan ammattitutkinnon opintoihin.
Dimov Todorin käymä yhdistelmäajoneuvonkuljettajan koulutus on pääosin suunnattu niille, jotka työskentelevät alalla tai joilla on työkokemusta raskaan ajoneuvon kuljettamisesta.
– Osa opiskelijoista tulee TE-keskuksen kautta, lehtori Harri Rusi kertoo.
WinNovan logistiikan perustutkinto ja kuljetusalan ammattitutkinto ovat varsin suosittuja.
Opiskelijat valitaan hakemusten, haastatteluiden ja ajokokeiden perusteella.
– Työllistymisnäkymät ovat kyllä todella hyvät. Myös työssäoppimisen paikkoja, joissa harjoitteluja voi suorittaa, on mukava määrä.
Vaikka hurjimmissa tulevaisuudennäkymissä autot ja tavarat liikkuvat ilman kuljettajaa, ei ammattikuljettajien tarvitse Harri Rusin mukaan menettää yöuniaan.
– Vuosikymmeniä vierii, ennen kuin autot itsekseen liikkuvat. Ja silloinkin ihmistä tarvitaan, mutta ehkä se rooli voi olla sitten hieman erilainen.
INFO
- Tutustu kuljetusalan koulutuksiin: www.winnova.fi/kuljetusala
- Koko koulutustarjontamme: www.winnova.fi
- WinNovan hakupalvelut: 044 455 8500
- hakupalvelut@winnova.fi