
Elämme aikoja, jolloin polttoaineiden hinnat ovat rajussa nousussa. Tarkasteleepa asiaa miltä kantilta tahansa, täyssähköauto on käyttökuluiltaan edullisin kulkuväline.
Sähköauton vaivattomin ja edullisin lataustapa on kotilatausasema.
Mutta millainen kotilatausasema täyssähköauton tai plug in-hybridin omistajan kannattaisi kotiinsa asennuttaa?
Oikeat kotilatausasemat kahdelle autolle
Tamperelaisella esimerkkiperheellä on taloudessaan kaksi kulkuvälinettä, Teslan Model 3 ja Volvon S60 T8, joka on plug in-hybridi.
Perhe käytti paljon aikaa tutkiessaan erilaisia vaihtoehtoja, ja lopulta he päättivät pyytää apua valintaan EV Lataukselta.
Kauppiaan suosituksesta järkevimmiksi laitevaihtoehdoiksi osoittautui Wallbox Pulsar Plus -latausasema kiinteällä Type 2 -latauskaapelilla ja toiseksi asemaksi Wallbox Copper SB Type 2 -pistorasialla.
Copper haluttiin toiseksi asemaksi, koska monesti vierailemassa käy myös Type 1 liitännällä varustettuja autoja.

Elämää helpottavaa automatiikkaa
Talo on rakennettu vuonna 2018, mutta tässäkin kohteessa on 3x25a pääsulake, joka on ehdottomasti yleisin pääsulakkeen koko suomalaisissa omakotitaloissa.
– Päädyimme Wallboxin tuotteisiin, koska halusimme laitteiston, jossa pääsulakkeita ei vaaranneta. Emme halunneet hoitaa kuormanhallintaa manuaalisesti, vaan halusimme laitteet, jossa latausvirran rajoituksesta ei tarvitse murehtia, vaan homma hoituu automaattisesti, perheessä kuvaillaan päätöstään.
Pääsulakekoon nostaminen ei myöskään ole ilmaista. Tampereella nostaminen (3x25A – 3x50A) maksaa pitkälti yli tuhat euroa.
– Tuolla rahalla rahalla katamme jo ison siivun latausinfrasta.
Perheen isä muistuttaa, että kotilatausaseman asentamisen voi laittaa kotitalousvähennyksiin.

Autot latautuvat yön aikana
Turvallisuus oli tärkeässä roolissa latausasemIa valitessa.
Netin keskustelufoorumit ovat pullollaan tarinoita, joissa varoitellaan pistorasioiden kuumenemisesta.
– Meillä on uudet hyväkuntoiset pistorasiat, mutta varsinkin Teslaa ladatessa yksivaiheisella latauksella ei kovin nopeasti akustoa täytetä. Jos vertaa Teslan mukana tulevaa tilapäislatauslaitetta asentamaamme 11kW latausasemaan, saamme viisinkertaistettua latausnopeuden. Näin ollen ei tarvitse enää murehtia sitä, saako autojen akustot täyteen yön aikana.
Wallbox tuotteiden valinnassa painoi myös se, että toinen perheen autoista on autoetukäytössä.
Kummassakin asemassa on sisäinen energianmittaus, joka nykyisen verottajan ohjeistuksen mukaan on riittävän tarkka.
Kumpaankin asemaan voidaan tarvittaessa lisätä myös MID-hyväksytty entistä tarkempi mittalaite.
– Teslan latauksesta tarvitsen laskelmat verottajalle. Wallboxin kännykkäapplikaatioon voi määritellä energialle kWh hinnan. Kerran kuukaudessa otan koonnin latauksista, jossa näkyy mitattu energia ja kulut. Wallboxeissa on oma sisäinen mittaus, jonka tarkkuus on muutaman prosentin sisällä.
Auton lataus ei kuormita pääsulakkeita
Asennus toteutettiin Wallboxin Dynamic Power Sharing (DPS) -ominaisuutta hyödyntäen.
Käytännössä DPS tarkoittaa sitä, että lataukseen käytetty latausvirta ei muodostu pääsulakkeille liian suureksi.
Toisin sanoen, jos joku laittaa saunan päälle ja paistaa pihviä, osataan lataus siksi aikaa pysäyttää automaattisesti.
– Järjestelmä on siinä mielessä huoleton, että ei tarvitse murehtia koskaan siitä, koska autoa voi pitää latauksessa.
Kun kiuas menee pois päältä, lataukseen käytettävää virtaa osataan automaattisesti nostaa.
Toinen asema Copper SB on johdotettu ryhmäkeskukselta, ja sitä käskyttää edellämainittu Pulsar Plus, joka on asennettu pääkeskukseen.
Asemat on yhdistetty heikkovirtakaapelilla toisiinsa, ja jos kummatkin autot ovat latauksessa samaan aikaan, osaa Pulsar Plus jakaa käytettävissä olevaa latausvirtaa viisaasti kahden aseman kesken.
Kotilatausaseman asensi EV Lataus Oy:n yhteistyökumppani, JPV-Sähkö Oy.
– Olimme erittäin tyytyväisiä EV Latauksen ja JPV-sähkön toimintaan. EV Latauksen suositus asemista osui nappiin ja JPV-Sähkö hoiti asennuksen ammattimaisesti ja hyvin nopealla aikataululla.
LUE LISÄÄ: evlataus.fi