Murphyn laki menee osapuilleen niin, että jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen. Jos pumppu tai öljypoltin päättää sanoa sopimuksensa irti kesken pyhien, niin juuri silloin se tapahtuu.
Siinä vaiheessa paras työkalu on puhelin, jolla ottaa yhteyttä alan asiantuntijaan, jolle asiakaslähtöisyys on avainsana.
Tällaiseen soittoon Jyrki Kartano vastasi jouluaattona. Puhelun jälkeen yrittäjä itse lähti vaihtamaan vesipumppua, vaikka omat jouluvalmistelut olivatkin kesken.
- Emme voi vastata asiakkaalle, ettei meillä ole päivystystä. Jos ongelma täytyy hoitaa heti, se hoidetaan heti, Jyrki Kartano tiivistää ja kiittää samaan hengenvetoon yrityksen asentajia, jotka mahdollistavat tällaisen valmiuden.
Jyrki Kartano kertoo, että nopeasti reagoitavat korjaustyöt ovat yleisiä työtehtäviä, joita Lämpö-Kartanolle nykyisin tulee.
- Meille tulee myös paljon työtehtäviä remontteja tekeviltä rakennusfirmoilta, kuten kylpyhuoneiden saneerauksia.
Vaikka korjaus- ja saneeraustehtävät ovat merkittävimmässä osassa, Lämpö-Kartano rakentaa myös lämpö- ja vesiputkistoja uusiin taloihin. Uudisrakentamistehtävät olivat kuitenkin ennen yleisempiä.
- Viime vuosituhannella, eli käytännössä 70-90-luvulla, Lämpö-Kartano teki paljon enemmän vesi- ja lämpöjärjestelmiä uusiin omakotitaloihin. Nykyisin talopaketit pitävät sisällään nämä järjestelmät, Kartano kertoo muutoksesta.
Myös materiaalit ovat vaihtuneet. Kun viime vuosituhannella putket olivat rautaa ja kuparia, nyt taloihin asennetaan komposiittiputkia. Tuolloin oli myös tyylinä asentaa putket talon rakenteiden sisään.
Jyrki Kartano kertoo, että nykyteknologia helpottaa korjaustöitä.
- Puhelinteknologia on tehnyt sen muutoksen, että asiakas voi lähettää puhelimella kuvan meille ongelmasta, jolloin korjaaminen nopeutuu.
Uusia digitaalisia järjestelmiä käyttävät omakotiasujat voivat sen sijaan saada tiedon lämpöjärjestelmän äkillisistä muutoksista älypuhelimeensa.
Lämpö-Kartanolla on tällä hetkellä kymmenkunta kouluttautunutta asentajaa. Ammattitaitoa pidetään yllä lisäkoulutuksilla. Jyrki Kartano ottaa vertauskuvan tähän automaailmasta.
- Eihän 70-luvulla autoja huoltanut kaveri ymmärrä mitään tämän päivän autoista, jos ei ole kouluttautunut tässä välissä.
Kaikki omakotiasukkaat eivät tunne lämpö-tai vesijärjestelmiensä ominaisuuksia.
Kartano suositteleekin konsulttikäynnin tilaamista, varsinkin jos ei ole perehtynyt LVI-asioihin.
- Tunnin mittaisen konsulttikäynnin aikana asukas saa peruskäsityksen, jolla voi olla taloudellisesti iso merkitys. Konsulttikäynnin muutaman kympin hinnan säästää nopeasti, jos järjestelmä ei jostain syystä toimi kunnolla. Mahdollisesti säästyy myös isommilta vahingoilta.
Jotta lämmittäminen olisi mahdollisimman taloudellista, järjestelmien huoltovälin tulisi myös säilyä tasaisena. Kartano suosittelee huoltoväliksi esimerkiksi öljylämmityksessä kahta vuotta.
- Maalämpöasukkaiden kannattaa seurata sähkölaskujaan. Jos samaan aikaan vuosi sitten on laskun summa ollut paljon pienempi, kellojen pitäisi soida.
Raumalainen Simo Kartano oli vuonna 1979 töissä työnjohtajana Oy Huber Ab:llä, kun yhtiö ilmoitti, että sen asennustoiminta loppuu Raumalla.
Hän ei jäänyt asiaa ihmettelemään, vaan perusti oman yrityksen, Rauman Lämpö-Kartanon.
Huberilta uusi yritys peri siltä tekemättä jääneet takuutyöt ja ei aikaakaan kun Simo Kartano palkkasi ensimmäisen työntekijänsä.
Yrityksen pääpaino oli aluksi urakoinnissa. Vuonna 1988 sillä oli hurja vuosi, kun sillä oli pari yli kahden miljoonan markan urakkaa kaupungilta. Tuona vuonna työntekijöitä palkattiin lisää.
Nykyisin Lämpö-Kartano tekee LVI-alan korjaustöiden ja urakoinnin lisäksi lämmitysjärjestelmien ja jätevesiratkaisujen suunnittelua sekä niiden asennuksia ja saneeraustöitä.
Heinäkuussa 40-vuotisjuhliaan viettävällä Lämpö-Kartanolla on Metallitiellä monipuolinen myymälä, josta löytyy useita kypyhuonekalusteiden ja hanojen sekä altaiden kotimaisia merkkejä.
Lisätietoja Rauman Lämpö-Kartanon palveluista ja tuotteista täällä.