
Tehtaankadun maisemaa vuodesta 1963 komistanut Pohjolatalo on saamassa uudet asukkaansa, kun mittava remontti valmistuu.
Keskeisellä paikalla sijaitseva ikoninen talo on linjasaneerattu ja sen asunnot käyvät läpi myös perusteellisen sisäpintaremontin.
Pohjolatalon asuntoja on tähän asti esitelty sen omilla verkkosivuilla, mutta ensi viikolla valmistuu esittelyasunto, jolloin taloon pääsee astumaan sisään.
Kokenut kiinteistönvälittäjä ja Fajanssin toimitusjohtaja Oili Kuusinen ei edes yritä peitellä innostustaan.
– Pohjolatalon asunnoista tulee yksinkertaisesti sanottuna upeita. Talo on klassikko, joka kestää kaikki vertailut, Oili Kuusinen hehkuttaa.

Pohjolatalossa on kolme rappua, joissa on yhteensä viitisenkymmentä asuntoa. Osa asunnoista on jo myyty, mutta talosta on edelleen tarjolla erikokoisia koteja.
– Suurin asunnoista on 135 neliötä. Siinä on yhdistetty kaksi asuntoa. Mutta jokaiselle on jotain. 31 neliön yksiöistä 50-70 neliön kaksioihin ja noin 80 neliön kolmioihin, Fajanssin myyntijohtaja ja kiinteistönvälittäjä Heikki Vahteristo listaa.
Uudiskohteisiin verrattuna Pohjolatalon asuntojen neliöhinnat ovat merkittävästi edullisemmat, noin 3 000 – 3 500 euroa, hieman kerroksesta riippuen.
Kiinteistönvälittäjät ovat tohkeissaan Pohjolatalosta sen takia, että tässä remontissa ei tingitä laadusta.
– Usein uudistuotantotalot ovat sitä samaa massaa. Pohjolatalo on enemmän. Siinä on ilmettä, elettä ja rytmiä, Kuusinen vertaa.
Asunnoissa on huoneistokohtainen viilennyslaite, lattialämmitys, modernit kylpyhuone- ja keittiöratkaisut, kotimaiset Puustellin kalusteet, korkealuokkaiset kodinkoneet ja tasokkaat lattiamateriaalit.
– Nyt liikutaan aivan erilaisella tasolla, mihin on aiemmin totuttu. Kaunotar syntyy uudelleen. Se noudattaa sisäpuolella samaa tyylikästä linjaa, mitä se näyttää ulospäin, Heikki Vahteristo kuvailee.

Pohjolatalon asuntoihin ja muihin Fajanssin kohteisiin pääsee nykyisin tutustumaan turvallisesti, sillä esittelyihin ilmoittaudutaan etukäteen.
– Näin toimitaan vastuullisesti ja turvallisesti tämän hetken maailmassa, Heikki Vahteristo toteaa.
Hallikadulle vuodenvaihteessa muuttanut Fajanssi on hakenut asiakkaan näkökulmaa uudistusta tehdessään.
Kiinteistökaupan tekotapa on muuttunut digitalisaation myötä täydellisesti.
25 vuotta kiinteistökauppaa Raumalla tehnyt Oili Kuusinen kertoo, että hän saa nykyisin paljon yhteydenottoja WhatsAppilla ja Messengerillä.
– Uuden sukupolven asiakkaiden toiveet ovat erilaisia ja uudistuksellamme vastaamme siihen. Nykyisin monet haluavat tehdä kiinteistökauppaa kotisohvaltaan käsin ja se käy mainiosti.
Fajanssin uudistus näkyy muun muassa uudistuneilla verkkosivuilla sekä yrityksen Facebook-tilillä ja Instagramissa.
Nykyisin esimerkiksi sijoittaja-asiakkaat saattavat tehdä ostopäätöksensä käymättä kohteessa laisinkaan.
Kiinteistönvälittäjät kuvaavat videota, lähettävät kuvia, teknisiä tietoja ja niiden perusteella asiakas tekee päätöksensä.
– Me painotamme sitä, että nykyaikainen kiinteistökauppa on helppoa, eikä sitä välttämättä aina tehdä virkaaikana, Heikki Vahteristo toteaa.
– Kiinteistönvälitys ei ole ammatti, vaan se on elämäntapa. Silloin kun tehdään kauppaa, ei katsota kelloon, Oili Kuusinen jatkaa.
Sähköisten uudistusten myötä hän haluaa painottaa sitä, että kohteiden kuvaamisessa luotetaan realismiin, eikä kameran laajakulmalinssiin tai kuvankäsittelyohjelmiin.
Asunnon täytyy kuvissa näyttää siltä, mitä se todellisuudessa on.
En halua koskaan olla siinä tilanteessa, että asunnonnäytössä asiakas kokee olevansa erilaisessa asunnossa, mitä hän netistä katsoi.

Tällä haavaa Fajanssin raumalaiseen tiimiin kuuluu neljä kiinteistönvälittäjää ja sihteeri.
Asiakkaat ovat aina arvostaneet yrityksen paikallistuntemusta.
Kaupanteko on sujuvampaa, kun myyjä tietää kaiken paikkakunnasta, sen tapahtumista ja siitä, mihin suuntaan kaupungin infrastruktuuri on kehittymässä.
– On paljon asioita, mitä ei voi Googlella etsiä. On tärkeää tuntea ihmisiä ja olla osa yhteisöä, Heikki Vahteristo kertoo.
Vaikka Fajanssin sähköisillä välineillä nopeutetaan sopimusasioiden kirjaamista, suoraa asiakaskontaktia pidetään edelleen suuressa arvossa.
Kiinteistönvälittäjä on oikealla alalla, kun hän osaa kuunnella asiakasta.
– Asunnon myyntiin liittyy usein suuria tunteita. Oman kodin myynti on hyvin henkilökohtainen asia, Vahteristo kuvailee.