Viking Gracen matkustajalaivan pelastustyöt rauhoitetaan yön ajaksi – tilanne on vakaa ja matkustajat ovat turvassa

Matkustajalaiva Viking Grace sai pohjakosketuksen lauantaina.
Matkustajalaiva Viking Grace sai pohjakosketuksen lauantaina. Kuva: Jonas Edsvik

Matkustajalaiva Viking Gracen pelastustyöt rauhoitetaan yön ajaksi ja matkustajat yöpyvät laivalla sunnuntainvastaisen yön. Laivalla heille on järjestetty myös ruokailu.

Länsi-Suomen Merivartioaseman kapteeniluutnantti Pekka Niittylä sanoo, että tilanne on alusta alkaen ollut vakaa, sillä karille ajaneeseen alukseen ei ole tullut vaurioita.

Merivartiolaitoksen sukeltajat kävivät tarkistamassa aluksen rakenteen aiemmin illalla. Tarkastuksessa selvisi, ettei laivaan mene vettä, eikä sieltä valu öljyä veteen. Ainostaan laivan potkuri oli vaurioitunut hieman.

– Tilanne rauhoitetaan yöksi, mutta varaudumme siihen, että tilanne voi muuttua. Yksiköt ovat valmiudessa tämän vuoksi, Niittylä sanoi lauantai-iltana kello 21:n aikaan.

Yöllä pohditaan sitä, miten ihmiset saadaan alukselta pois

Niittylä kertoo, että merivartiostossa pohditaan yön aikana sitä, millä tavalla ihmiset saadaan tarvittaessa alukselta pois.

Tällä hetkellä matkustajalaiva on kuitenkin turvallisin paikka laivan matkustajille ja miehistölle.

– Huomenna päivänvalolla olemme viisaampia, mitä tulee aluksen pelastamiseen. Evakuoinnista vastaa aina viime kädessä aluksen päällikkö, joka tekee päätökset. Me viranomaiset tuemme sitten häntä.

Karille ajaneen laivan pelastustöihin on osallistunut merivartioston Maarianhaminan ja Kökarin partiot, vartiolaivat Tursas ja Uisko, Ahvenanmaan vapaaehtoiset meripelastajat.

Lisäksi paikalla on ollut Super Puma meripelastushelikopteri Turusta sekä Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen erikoiskoulutettu mirg-ryhmä,

– Ensimmäisenä paikalla noin 15 minuutin kuluttua hälytyksestä oli Maarianhaminan partio ja heti perään vartiolaiva Uisko, joka oli tapahtumahetkellä matkalla Ahvenanmaalle, Länsi-Suomen Merivartioasemalta kerrotaan.

Viking Linen matkustajalaiva sai pohjakosketuksen lauantaina kello 14.10. Onnettomuus tapahtui Ahvenanmaan edustalla aivan Maarianhaminan sataman läheisyydessä.

Laiva ei kuitenkaan ole kiinni satamassa, eikä sitä ole sääolosuhteiden vuoksi voitu vielä siirtää onnettomuuspaikalta pois.

Onnettomuus johtui myrskytuulista

Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses sanoi, että onnettomuus johtui yllättävästä myrskypuuskasta, jonka vuoksi alus ajautui karille.

Onnettomuushetkellä alueella oli voimakkaita myrskytuulia, jotka ovat iltaan kohden laantuneet.

– Tietyillä tuulensuunnilla Ahvenanmaan satamapaikat ovat ongelmallisia, ja silloin komentokannella pitää olla valmius päättää myös siitä, ettei satamaan mennä. Me emme voi kauko-ohjalta heitä, vaan päätös perustuu aina heidän harkintaansa.

Hanses toteaa, että tilanne käydään vielä laivan kapteenin kanssa läpi.

Hän kertoo, että matkustajalaivan kapteeni ja päällikkö tekevät aina itse päätökset siitä, onko laivan rantautuminen satamaan turvallista vallitsevassa säätilassa.

Matkustajalaivan kyydissä on 331 matkustajaa ja 98 miehistön jäsentä.

Viking Gracen pohjakosketuksen vuoksi iltalähtö Turusta lauantaina 21.11. kello 20.55 sekä aamulähtö Tukholmasta sunnuntaina 22.11. kello 7.45 on peruttu.

Viking Line on yhteydessä suoraan matkustajiin, jotka ovat varanneet matkat kyseisille reiteille.

Vastaava tapaus viimeksi pari kuukautta sitten

Lyhyen ajan sisällä jo kaksi Viking Linen alusta on ajanut karille.

Edellinen kerta tapahtui 20. syyskuuta, jolloin Viking Amorella ajoi karille Föglön vieressä Ahvenanmaalla

Pohjakosketus tapahtui Hjulgrundin kapeikkona tunnetussa kohdassa. Laiva saatiin myöhemmin irti karilta ja se hinattiin ensin Långnäsiin ja sitten Turkuun.

Syyskuussa sattuneen pohjakosketuksen syynä oli iso kivilohkare, joka oli siirtynyt väylältä muualle.

Silloin laivalla oli 207 matkustajaa ja 74 miehistön jäsentä. Heidät evakuoitiin laivalta pois.

– Näillä tapauksilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Nyt näitä on vain sattunut kaksi kertaa peräkkäin, Hanses sanoo.

Hän kertoo, että matkustajalaivat ajavat karille hyvin harvoin.

Viking Amorellan haveria edeltänyt karilleajo tapahtui vuonna 2013. ja sitä edeltävä tapaus on vuodelta 2001.

EDIT: Juttua on päivitetty kauttaaltaan. Jutun kärkeen on lisätty Länsi-Suomen Merivartioston antamat tuoreet tilannetiedot.