Ministeriö: Rautatiehankkeisiin tarvittavien yhtiöiden perustaminen jää seuraavalle hallitukselle

Ministeri Anne Bernerillä ei ole toimitusministeriössä valtuuksia ratahankkeita vauhdittavien tytäryhtiöiden perustamiseen.
Ministeri Anne Bernerillä ei ole toimitusministeriössä valtuuksia ratahankkeita vauhdittavien tytäryhtiöiden perustamiseen. Kuva: Mauri Ratilainen

Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti torstaina jatkavansa Suomi-radan ja Turun tunnin junan mahdollistavien hankeyhtiöiden valmistelua. Sen sijaan yhtiöiden osakassopimukset hyväksyy vasta seuraava hallitus.

Toimitusministeristössä vaalikauden loppuun jatkavan liikenne- ja viestintäministerin Anne Bernerin (kesk) valtuuksia jatkaa ratahankkeita on epäilty. Asiasta kertoi ensimmäisenä Hämeen Sanomat. Lehden mukaan toimitusministeristö ei voi tehdä yhtä suuria ja kauaskantoisia päätöksiä kuin hallitus.

Liikenne- ja viestintäministeriö vahvistaa, että ratahankkeita edistävien Pohjolan Rautatiet Oy:n tytäryhtiöiden perustaminen siirtyy seuraavan hallituksen päätettäväksi. Sen sijaan Pohjolan Rautatiet Oy voi jo nyt perustaa kalustoyhtiön, kiinteistöyhtiön ja Rail Baltica -yhtiön.

Tämä selvisi, kun Anne Berner keskusteli oikeuskansleri Tuomas Pöystin kanssa asiasta torstaina.

Viime kuussa Bernerin jatkoa ministerinä pohdittiin sen vuoksi, että hänen kerrottiin olevan ehdolla ruotsalaisen finanssikonsernin SEB:n hallitukseen. Pääministeri Juha Sipilä (kesk) perusteli Bernerin ministeriyden jatkoa sillä, että hänen mukaansa ratahankkeita kehittävien yhtiöiden pikainen perustaminen on tärkeää.

Tytäryhtiöt perustamatta

Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi 1. helmikuuta liikenne- ja viestintäministeriön esitystä, jonka mukaan rautatietoimialan kokonaisvaltaiseksi kehittämiseksi ja suurten raideliikenneinvestointien edistämiseksi perustetaan valtion kokonaan omistama osakeyhtiö, joka myöhemmin perustaa tytäryhtiöitä.

Liikenne- ja viestintäministeriö perusti Pohjolan Rautatiet Oy:n 14. helmikuuta. Tytäryhtiöitä ei ole vielä perustettu.

Valtioneuvosto päätti 21. helmikuuta valtuuttaa valtioneuvoston kanslian pääomittamaan Pohjolan Rautatiet Oy:tä. Pääomitus tehtiin 28. helmikuuta.

– Suomi-rataa ja Turun tunnin rataa edistävien tytäryhtiöiden osakassopimukset on neuvoteltu jo valmiiksi yhdessä Helsingin, Tampereen, Vantaan, Espoon ja Turun kanssa. Suomi-radan osakassopimus olisi mahdollistanut Hämeenlinnan, Riihimäen ja muiden kaupunkien liittymisen mukaan sopimukseen, ministeri Berner sanoo.

– Rahoitus yhtiöiden käynnistämiseen olisi ollut valtiolta ja kunnilta yhteensä 30 miljoonaa euroa Suomi-radan osalta sekä 20 miljoonaa euroa Turun tunnin junan osalta, hän lisää.

Hankeyhtiömallia oli tarkoitus hyödyntää jatkossa myös Itäradan nopeuttamisessa.

– Itäradan osalta oli jo löytynyt yhteisymmärrys maakuntaliitoissa. Myös keskustelut kaupunkien kanssa ovat edenneet. Niitä on käyty Porvoon, Kouvolan, Lappeenrannan, Imatran, Joensuun, Mikkelin, Pieksämäen, Kuopion, Iisalmen ja Kajaanin kanssa, ministeri Berner sanoo.

Juttua korjattu kello 16.50. Rail Baltica -yhtiö ei toimi kalusto- ja kiinteistöyhtiönä, vaan ne ovat erillisiä.