Posti laittaa Kiinapaketeille käsittelymaksun – "Maksulla turvataan tasapuolista kaupankäyntiä"

Posti alkaa periä yli 22 euroa maksavista EU:n ulkopuolelta tilatuista tuotteista erillisen käsiteltymaksun. Maksun suuruus on 2,90 euroa. Suomalaiset tekevät verkko-ostoksia eniten kiinalaisista verkkokaupoista. Alle 22 euroa maksavia paketteja saapuu Suomeen kuukausittain yli miljoona kappaletta. Postin käsittelymaksu ei toistaiseksi koske alle 22 euron arvoisia lähetyksiä.
Posti alkaa periä yli 22 euroa maksavista EU:n ulkopuolelta tilatuista tuotteista erillisen käsiteltymaksun. Maksun suuruus on 2,90 euroa. Suomalaiset tekevät verkko-ostoksia eniten kiinalaisista verkkokaupoista. Alle 22 euroa maksavia paketteja saapuu Suomeen kuukausittain yli miljoona kappaletta. Postin käsittelymaksu ei toistaiseksi koske alle 22 euron arvoisia lähetyksiä. Kuva: IMAGOKUVA

Posti alkaa periä käsittelymaksuja kaikista yli 22 euron arvoisista tilauksista, jotka tulevat EU:n ulkopuolelta. Käsittelymaksu otetaan käyttöön ensi vuoden tammikuun viimeisenä päivänä ja käsittelymaksun suuruus on 2,90 euroa per lähetys.

– Käsittelymaksulla haluamme turvata tasapuolista kaupankäyntiä suomalaisten ja kansainvälisten verkkokauppojen välillä. Käsittelymaksut pidetään kuitenkin maltillisena. Meillä käsittelymaksu on huomattavasti pienempi kuin Ruotsissa, Postin kansainvälistä verkkokaupan palveluista vastaava johtaja Sami Finne sanoo.

Posti perustelee käyttöön otettavaa käsittelymaksua myös sillä, että EU:n ulkopuolelta tulevien lähetysten varastointi, käsittely ja niistä ilmoittaminen synnyttää Postilla kustannuksia.

– Käsittelymaksu kohdistuu lähetysten käsittelystä syntyneisiin kustannuksiin. Tällä tavalla voimme käsitellä voimme käsitellä tasa-arvoisesti suomalaista ja kansainvälistä verkkokauppaa.

Eniten tilataan alle 22 euron paketteja

EU:n ulkopuolelta tulevia yli 22 euron arvoisia lähetyksiä tulee Postille vuosittain noin 250 000 lähetystä.

Finnen mukaan näiden yli 22 euron arvoisten lähetysten määrä on kasvussa, mutta valtaosa EU:n ulkopuolelta tulevista lähetyksistä on pieniä alle 22 euron arvoisia paketteja. Niitä tulee kuukaudessa reilut miljoona kappaletta.

– Tässä vaiheessa käsittelymaksut eivät koske EU:n ulkopuolelta tulevia pieniarvoisia eli alle 22 euron lähetyksiä.

Finne arvioi, että uudet käsittelymaksut vaikuttavat asiakkaiden käyttäytymiseen vasta sen jälkeen, kun arvonlisäveroa aletaan periä myös alle 22 euron ostoksista eli vuoden 2021 jälkeen.

– Arvioimme, että sen jälkeen kuluttajat tilaavat harvemmin, mutta enemmän kerralla, joten lähetyskoko kasvaa.

Kaupan liitto: tasoittaa kilpailua

Kaupan liiton johtava asiantuntija Janne Koivisto kiittelee käsittelymaksujen käyttöönottoa, vaikka halvimmat tuotteet jäävätkin sen ulkopuolelle.

Hänen mukaansa pienetkin käsittelymaksut nostavat tuotteen lopullista kuluttajahintaa ja siten leikkaavat kuluttajien intressiä tilata tuotteita esimeriksi kiinalaisista verkkokaupoista.

Kotimaiset verkkokaupat perivät kakista lähetyksistään postitus- ja toimituskulut verkkokaupan asiakkaalta suoraan tai kustannukset lisätään tuotteen hintaan.

Lisäksi kotimaiset verkkokaupat ovat myös arvonlisäverollisia ostoksen loppusummasta riippumatta.

– Käsittelymaksujen käyttöönotto on tervetullut päätös Postilta. Se leikkaa ja korjaa ulkomaisten toimijoiden epäreilua kilpailuetua toimituskulujen osalta, Koivisto sanoo.

Kaupan liitto on arvioinut, että yksistään viime vuoden aikana EU:n ulkopuolelta verovapaasti tilattavien tuotteiden vuoksi Suomelta jäi keräämättä yli 40 miljoonan euron verotulot.

Posti haluaa hoitaa myös lähetysten tulliselvitykset

Posti kertoi tiistaina myös uudesta digitaalisesta huolintaratkaisusta, jolloin kuluttaja voi valtuuttaa Postin huolehtimaan tilauksensa tulliselvityksestä jo ennen kuin lähetys saapuu maahan.

Tässä vaiheessa digitaalinen huolintapalvelu koskee vain lähetyksiä, joiden arvo on 22–150 euroa. Käytännössä posti hoitaa siis näihin lähetyksiin liittyvän arvonlisäveron maksamisen.

Digitaalisen huolintapalvelun kustannukset asiakkaalle ovat 90 senttiä per lähetys.

– Kun tavara saapuu meidän lajitteluhihnallemme, niin me teemme kuluttajan puolesta tulli-ilmoituksen ja veloitamme hänen kortiltaan tarvittavan maksun. Tällä tavalla kuluttaja saa merkittävästi nopeammat toimitusajat, Finne sanoo.

Tullimaksut koskevat pääsääntöisesti vain yli 150 euron arvoisia tuotteita, joten näihin tuotteisiin liittyvät tullausmääräykset on hoidettava Tullin omien sivujen kautta.

Finne lisää, että digitaalinen huolintapalvelu tulee ensin saataville lähetyksiin, joista on hyvät digitaaliset tiedot saatavilla.

– Tarkoitus on laajentaa palvelua ensi vuonna merkittävään osaan kansainvälisiä lähetyksiä, Finne sanoo.