Vihreää valoa Suomi-radalle ja Turun tunnin radalle – talouspoliittinen ministerivaliokunta puoltaa etenemistä

Kun Suomi-rata joskus valmistuu, Tampereelta pääsee junalla Helsinkiin noin 60 minuutissa. Sama pätee Turun ja Helsingin väliin.
Kun Suomi-rata joskus valmistuu, Tampereelta pääsee junalla Helsinkiin noin 60 minuutissa. Sama pätee Turun ja Helsingin väliin. Kuva: Satumaari Ventelä / arkisto

Muun muassa Helsingin ja Tampereen nopean junayhteyden käsittävän Suomi-radan sekä Turun tunnin junan suunnittelun aloittaminen sai lisävauhtia tiistaina.

Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi ratojen hankeyhtiöiden osakassopimusten hyväksymistä ja yhtiöiden perustamista yhdessä vähemmistöosakkaiden kanssa.

Taustalla on 13. helmikuuta saavutettu yhteisymmärrys valtion, kuntien ja Finavian välillä.

Tällöin sovittiin hankeyhtiöiden perustamisesta ja eri osapuolten rahoitusosuuksista. Valtiolle tulee kumpaankin yhtiöön 51 prosentin enemmistöomistus.

Kunnista Suomi-radan hankeyhtiössä ovat mukana muiden muassa Helsinki, Tampere, Vantaa, Oulu, Pori, Vaasa, Hämeenlinna, Seinäjoki, Nokia, Ylöjärvi, Kangasala, Riihimäki, Lempäälä, Pirkkala, Akaa, Janakkala, Orivesi ja Vesilahti. Rakennuskustannuksiksi on arvioitu 4,6-5,7 miljardia euroa.

Turun tunnin radan yhtiössä ovat mukana Turku, Espoo, Helsinki, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi. Kustannusarvio on noin 2,8 miljardia euroa.

Seuraavaksi hankkeille haetaan Euroopan unionin CEF-rahoitustukea. Osakassopimukset käsitellään keväällä myös kuntien luottamushenkilöelimissä ja Finavian yhtiökokouksessa.