VR voitti Tampereen ratikkakilpailun – liikenne alkaa vuonna 2021

Tampereen Hämeenkadulla rakennettiin raitiotietä vuonna 2017. VR voitti ratikan liikennöitsijäkilpailun.
Tampereen Hämeenkadulla rakennettiin raitiotietä vuonna 2017. VR voitti ratikan liikennöitsijäkilpailun. Kuva: Satumaari Ventelä

Junayhtiö VR voitti Tampereen ratikan liikennöitsijäkilpailun. Kilpailuun osallistui yhteensä kuusi yritystä.

Muut Tampereen paikallisjunaliikenteen kilpailuun osallistuneet yritykset olivat Go-Ahead Finland, Länsilinjat, Stockholms Spårvägar ja Väinö Paunu sekä Transtechin ja Keolis Conseil et Projet Sarlin ryhmittymä.

Loppusuoralla VR:ää vastaan kisasivat Transtechin ja Keolis Conseil et Projet Sarlin ryhmittymä sekä Länsilinjat.

Päätöksen liikennöitsijästä teki Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta keskiviikkona kokouksessaan. Sen mukaan VR:n tarjous oli paras laadultaan ja hinnaltaan.

Kaupallinen liikenne alkaa vuonna 2021

Raitiotien liikennöinti aloitetaan Tampereella teknisellä koeliikenteellä vuonna 2020. Kaupallinen koeliikenne alkaa keväällä 2021 ja varsinainen liikenne elokuussa 2021.

Silloin raitiotie ei ole vielä kokonaan valmis. Toisen osan rakentaminen alkaa vuonna 2021. VR vastaa myös tästä liikenteestä.

VR:n liikennöintisopimus Tampereella on voimassa vuoteen 2031 ja sisältää kolmen vuoden jatko-option.

Tampere on Helsingin jälkeen toinen kaupunki Suomessa, johon tulee raitioliikenne.

VR joutuu jatkossa kilpailemaan

VR vastaa tällä hetkellä Suomen kaukojunaliikenteestä monopoliasemassa. Tilanne voi kuitenkin muuttua lähivuosina, kun junaliikennettä avataan asteittain kilpailulle.

Helsingin lähijunaliikenteestä on vastannut HSL eli Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä. Myös HSL kilpailuttaa Helsingin lähijunaliikenteen tarjoajan.

VR on yksi ehdokkaista, mutta mukana on myös Ruotsin valtion rautatieyhtiö SJ ja viisi eurooppalaista joukkoliikenneyhtiötä.

HSL päättää uuden liikennöitsijän vuonna 2020, ja liikennöinti alkaa näillä näkymin vuonna 2021.