Yhdysvallat löi hävittäjäkortit tiskiin – hämmennystä herättää tärkeimmän ohjuksen puuttuminen vientiluvasta

F-35:n (yllä) ja Super Hornetin (alla) vientiluvat julkaistiin Yhdysvaltain kongressille esiteltäviksi.
F-35:n (yllä) ja Super Hornetin (alla) vientiluvat julkaistiin Yhdysvaltain kongressille esiteltäviksi. Kuva: Ossi Ahola

Hornetin seuraajaa hankittaessa Suomen puolustushallinto on pitänyt erityisen huolen, että hävittäjävalmistajien tarjoukset pysyvät pois julkisuudesta ja arvioidaan tasapuolisesti.

Muiden maiden käytäntöihin Suomella ei kuitenkaan ole mahdollisuutta puuttua.

Yhdysvaltain puolustusministeriön alainen Defense Security Cooperation Agency DSCA julkaisi viime viikon perjantaina enimmäisvientiluvat niin Lockheed Martinin F-35-hävittäjälle kuin Boeingin Super Hornetille ja Growlerille.

Tämä on niin sanottu FMS-menettely (Foreign Military Sales), jossa Yhdysvaltain kongressi antaa luvan mahdolliselle myynnille etukäteen.

Hävittäjähankkeen ohjelmajohtaja Lauri Puranen kiirehti blogissaan vakuuttamaan, ettei kokonaisuus ole yhtä kuin valmistajan lopullinen tarjous Suomelle. Se ei myöskään tarkoita, että Suomi valitsisi amerikkalaisen hävittäjän.

Lockheed Martinin F-35:n maksimivientilupa on Suomelle 64 hävittäjää aseineen arvioituun hintaan 12,5 miljardia dollaria, mikä on 10,6 miljardia euroa päivän kurssilla.

Suomen tilaus saa enimmillään maksaa 10 miljardia euroa, joten jos hinnasta ei saada tingittyä, jouduttaisiin hävittäjämäärästä tai aseistuksesta tinkimään.

Yhdysvaltain tarjouksiin liittyy myös valuuttakurssiriski. Se voi tehdä ostoksesta joko kalliimman tai halvemman Suomen näkökulmasta.

F-35:n mukana tulisivat myös pitkän kantaman JASSM-ER-ohjukset, joilla voi tuhota lähes tuhannen kilometrin päässä olevia maakohteita.

Boeingin Super Hornetin vientilupa sisältää valinnanvaraa. Enimmillään saa viedä 50 yksipaikkaista ja 8 kaksipaikkaista Super Hornet-hävittäjää sekä 14 elektronisen sodankäynnin Growler-hävittäjää.

Yhteensä 72 lentokonetta maksaisi vientiluvan mukaan 14,7 miljardia dollaria eli päivän kurssilla 12,5 miljardia euroa.

Suomi joutuisi valitsemaan Boeingin kolmesta hävittäjätyypistä sopivan budjettiin mahtuvan kombinaation. Super Hornetin etu F-35:een verrattuna on kalliimmasta hankintahinnasta huolimatta sen tiettävästi halvempi huoltokustannus elinkaaren aikana.

Super Hornetin perusaseistus on vientiluvassa samantyyppinen kuin F-35:llä, mutta etuna on pätevämpi elektronisen sodankäynnin kyky.

USA:n vientilupa ei kuitenkaan ole aukoton. Molempien hävittäjien aselistauksista puuttuu niiden tärkein ilmataisteluohjus, keskimatkan Amraam. On vaikea kuvitella, että Suomi tilaisi hävittäjää ilman sen perusasetta. Ilman Amraamia hävittäjä olisi yksinkertaisesti huonompi tehtävässään.

Selitykseksi ei käy sekään, että nykyisen Hornetin myötä Suomella on varastossa suuri määrä Amraamia.

– Ilmataisteluohjusten elinkaari on suunniteltu pääosin yhteneväksi Hornet-konekaluston elinkaaren kanssa. Pelkästään nykyisen suorituskyvyn ylläpitäminen suunniteltua pidempään edellyttää vanhenevien ilmataisteluohjusten korvaamista uusilla, toteaa ohjelmajohtaja Puranen Lännen Medialle.

– Tämä tarkoittaa, että nykyiset ilmataisteluohjukset joudutaan korvaamaan osana HX-hankintaa joka tapauksessa.

Puranen kuitenkin muistuttaa, ettei FMS-menettelyn ilmoitus ole yhtenevä Suomelle toimitettavan lopullisen tarjouksen kanssa.

Vertailussa yllätys on, että yksittäisen F-35:n hankintahinta on pienempi kuin yksittäisen Super Hornetin.

F-35 on kuitenkin amerikkalaista kilpailijaansa uudenaikaisempi kehittyneine häiveominaisuuksineen.

F-35 aseineen kaikkineen maksaisi 166 miljoonaa euroa hävittäjältä, Super Hornet 173 miljoonaa euroa.

Näillä hinnoilla ja päivän kurssilla F-35-hävittäjiä saisi 60 ja Super Hornetin kolmea vaihtoehtoa yhteensä 58, kun maksimihinta olisi 10 miljardia euroa.

Muiden kuin amerikkalaisten hävittäjävalmistajien tarjousten sisällöstä ei ole ollut näin yksityiskohtaista tietoa saatavissa.

Yhdysvaltain vientilupa-asiakirjat sisältävät myös mahdollisen asekaupan ulkopoliittiset perustelut amerikkalaispoliitikoille.

Vienti Suomeen edistää myös Yhdysvaltojen kansallista turvallisuutta.

Vientiluvan mukaan Suomi "on luotettu kumppani ja tärkeä voima poliittisen vakauden ja talouskehityksen ylläpitämiseksi Euroopassa".

Suomen itsenäisen puolustuksen suorituskyvyn ylläpito on asiakirjan mukaan myös Yhdysvaltain etu.