Rauma on brändi laivanrakennuksessa

Yhdistyneisiin Arabiemiirikuntiin toimitettavan kelluvan virkistyskeskuksen rakentaminen etenee aikataulussa Raumalla. Kuva: Janne RantanenRMC:n toimitusjohtaja Heikki Pöntynen on varma, että Raumalla pystytään edelleen rakentamaan matkustaja-autolauttoja. ”Tarjouskannassa on isompia ja pienempiä töitä. Siitä pidämme kiinni, että teemme vain kannattavia kauppoja”, hän sanoo. Kuva: Janne Rantanen

Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Heikki Pöntynen näkee työhuoneestaan tyhjän telakka-altaan.

– Tyhjä monttu aiheuttaa tietysti vähän vatsanpuruja, mutta väkisin sitä ei tarvitse täyttää. Voimme keskittyä kannattavan kaupan saamiseen, hän kommentoi.

Vaikka RMC ei ole päässyt vielä kertomaan ensimmäisestä laivakaupastaan, töitä telakka-alueella on tehty.

– Parhaimmillaan meillä oli noin 200 ihmistä hommissa ja nytkin toistasataa. Ensimmäisestä toimintavuodesta tulee tällä tietoa kannattava. Siitä pidämme jatkossakin kiinni, Pöntynen, kertoo.

Ei telakka, vaan laivanrakennusyhtiö

RMC ei ole perinteinen telakka, vaan laivanrakennusyhtiö.

– Omaa väkeä meillä on nelisenkymmentä. Vahvuus nousee 50–60:een, kun saamme ison laivakaupan. Sitä enempää emme tarvitse, koska toimimme verkostomaisesti. Meillä on hyviä kumppaneita. Tälläkin haavaa konttorissamme istuu ihmisiä, joiden palkan maksaa toinen yritys.

Rauman telakka keräsi mainetta erinomaisena matkustaja-autolauttojen tekijänä.

– Rauma on tässä se brändi, joka tunnetaan. Täällä on rakennettu 70 vuodessa 1 500 laivaa.

– Osaaminen ei ole kadonnut alueelta. Pystymme mobilisoimaan tarvittavan määrän tekijöitä, kun saamme kaupan kiinni, toimitusjohtaja Pöntynen vakuuttaa.

Yhtiöllä on aiesopimus yhdestä laivasta, mutta tilaaja ei ole vielä valmis tiedottamaan asiasta.

Viron laivakaupoissa epäily lahjuksista

RMC jäi karvaasti kakkoseksi neljän Saarenmaan-lautan tarjouskisassa. Viron valtion omistama Tallinnan satama päätti tilata kaksi laivaa Puolasta ja kaksi Turkista.

Raumalla toivotaan, että Viron laivakaupat avattaisiin uudelleen.

Epäreilusta pelistä onkin vahvoja viitteitä. Viron suojelupoliisi otti elokuun lopulla Tallinnan sataman johtajat kiinni lahjusten otosta epäiltyinä.

Puolan poliisi puolestaan ratsasi samasta syystä Remontowan telakan.

Pöntynen uskoo, että RMC pystyy kilpailemaan myös Puolan telakoiden kanssa.

– Kääritään hihat ja tehdään fiksummin asioita. Tarkoitus on hioa prosessit niin kilpailukykyisiksi, että myös terästyöt voidaan jatkossakin tehdä Raumalla, hän kuvaa.

Turkkilaistelakoiden tarjoukset ovat erikoisen edullisia.

– Emme saa edes materiaaleja samaan hintaan.

Terästuotannon koeponnistus

Monttu on tyhjä, mutta sen vieressä paiskitaan hommia. RMC kokoaa kelluvaa virkistyskeskusta Yhdistyneisiin Arabiemiirikuntiin.

– Tämä on terästuotannon koeponnistus. Hyvältä näyttää, sillä terästuotanto toimii lasketussa vauhdissa. Talveen saamme lisää terästyötä.

Vahva näyttö oli myös jäänmurtaja Otson muutostyö.

– Se vietiin läpi melkein maailmanennätysajassa. Eikä tämä ole markkinointipuhetta. Voin sanoa, että me oikeasti osaamme. Työntekijät ansaitsevat kiitoksen myös asenteestaan, Pöntynen kehuu.

”Tämä on terästuotannon koeponnistus. Hyvältä näyttää, sillä terästuotanto toimii lasketussa vauhdissa.”

Heikki Pöntynen