Rauman konttisataman laajennus välttymässä oikeusvalituksilta

Merikonttien käsittelykapasiteetti nousee Rauman satamassa merkittävästi Iso-Hakunin konttisataman laajennuksen myötä. Viime vuoden 280 000 yksikköä vaihtuu parhaimmillaan jopa 500¿000 konttiyksikön vuosivauhtiin.
Merikonttien käsittelykapasiteetti nousee Rauman satamassa merkittävästi Iso-Hakunin konttisataman laajennuksen myötä. Viime vuoden 280 000 yksikköä vaihtuu parhaimmillaan jopa 500¿000 konttiyksikön vuosivauhtiin. Kuva: Pekka Lehmuskallio

Rauman Iso-Hakunin konttisataman laajennus pääsee näillä näkymin alkamaan suunnitellussa aikataulussa.

Hankkeen saamasta Etelä-Suomen aluehallintoviraston myöntämästä luvasta ei ollut jätetty oikeusvalituksia torstaina päättyneeseen määräaikaan mennessä.

Näin ollen lupa on lainvoimainen, mikäli alkuviikon kirjeposti ei enää valituksia perille tuo.

Valitusprosessi olisi merkinnyt hankkeen väistämätöntä viivästymistä, sillä töitä ei olisi tässä tapauksessa aloitettu.

Ruoppausmassat Sampaanalanlahteen

Vesilain mukainen ympäristölupa oikeuttaa Rauman satamaa jatkamaan nykyistä konttilaituria noin 350 metriä ulos merelle päin. Laiturin kokonaispituudeksi tulee noin 510 metriä.

Lisäksi luvan turvin saa ruopata konttilaiturin edustan merialuetta sekä läjittää puhtaat ja niin sanotut harmaat massat Sampaanalanlahden länsipäähän. Paikalle rakennetaan läjitysallas merestä penkereellä eristämällä.

Valmistuu vuoden 2017 syksyllä

Pilaantuneiden ruoppausmassojen osoite on niin ikään Sampaanalanlahdessa mutta erillisellä täyttöalueella, jolle on jo olemassa aluehallintoviraston lupa.

UPM:n täyttöaluetta on tarkoitus myöhemmin käyttää puu- ja varastokenttänä.

Aluehallintovirasto katsoi lupapäätöksellään, että laiturilaajennus ja vesialueen syvennys vähentävät ympäristö- ja turvallisuusriskejä satamassa. Pitkällä aikavälillä ruoppaus edistää veden vaihtuvuutta sataman ja sen lähistön merialueella.

Rauman satama Oy on suunnittelut kilpailuttavansa noin 15 miljoonan euron arvoisen hankkeen syksyn mittaan. Töiden aloitusajankohta osuisi ensi kevääseen ja laajennuksen valmistumisajankohdaksi on arvioitu vuoden 2017 syksyä.