Voimaa ja rentoutta taijista

Taiji on liikkuva energiaharjoitus, jossa liike jatkuu koko ajan. Tässä kohtaa vanhan yang-tyylin taijin avoimessa harjoituksessa piti kuvitella, että kädet liikkuvat pallon ulkopinnalla, ohjeisti Anne Lamminpää. Kuva: Juha SinisaloTaiji on jatkuvaa liikettä. Ohjaaja Anne Lamminpää on tekemässä uutta palloa entisen tilalle. Kuva: Juha Sinisalo

Taiji on lajina kärsinyt pirstaleisuudestaan, sillä se on jakaantunut useisiin tyylilajeihin. Notkahduksen jälkeen näyttää siltä, että harrastajamäärät ovat kääntyneet uuteen nousuun, arvioi ohjaaja Anne Lamminpää.

Hän ohjaa vanhaa yang-tyylin taijia, joka noudattaa harjoituksissa luonnon aaltomaista rytmiä.

– Täällä ensikertalaiset tulevat tekemään varmasti jotain sellaista, jota eivät ole ennen tehneet.

Jo alkulämmittelyn pariharjoitus tarjoaa monelle uutta, kun asetutaan selät vastakkain ja aletaan liikkua käsikynkässä.

Kokeilu Pitsiviikolla

Kun päästään liikesarjaharjoitukseen, tavoitellaan virtaavaa liikettä.

Lamminpään käsien asentoon liittyvissä ohjeissa vilistävät sanat pallo ja monesko se on, avaa, työnnä eteen ja pudota pois. Jalkojen koreografia on helpompi, mutta kun yrittää yhdistää kädet ja jalat, keskittymistä vaaditaan.

Vanhaa yang-tyylin taijia pääsi kokeilemaan ilmaiseksi maanantaina Raumalla, koska järjestäjät kokeilivat, kiinnostaisiko maistiainen lajista Pitsiviikolla.

– Ajattelin, että tosi kiva, jos kymmenen tulee, mutta teitähän on enemmän, riemuitsi Lamminpää.

Hänen lisäkseen paikalla oli 16 naista, joista Anni Talosaari vetää kansalaisopistolla taiji-kurssia aloittelijoille.

Terveellistä rasitusta

Yang-sana on perua alun perin suuntausta harjoittaneen sukunimestä. Vanha-etuliite tarkoittaa, että suuntauksessa on säilytetty tuhansia vuosia vanhoja elementtejä.

– Tässä tyylissä on säilynyt ihmisen bioenergian vahvistamisen tietoa ja taitoa. Harjoitteilla pystyy vahvistamaan fyysistä ja psyykkistä voimaa, Lamminpää kuvaa.

Turussa asuva Lamminpää on opettanut taijia 15 vuotta. Hän vetää toisinaan Raumalla kansalaisopiston jatkoryhmää Janne Kosken kanssa.

Aloittelijalla taiji rasittaa reisiä, koska asento on koko ajan hieman matala. Oikea hengitysrytmi pyritään lisäämään tauotta vaihtuviin liikkeisiin.

Herpaantunut keskittyminen kostautuu herkästi, koska pitää samaan aikaan ajatella, mitä kädet ja jalat tekevät sekä milloin hengittää ulos ja sisään.

Facebook tulossa mukaan

Jos taijia harrastaa kerran viikossa vuoden verran, huomaa Lamminpään mukaan, että laji todella on terveysliikuntaa.

– Sen voin sanoa, että enää ei tule flunssaa. Lajilla on rauhoittava ja rentouttava vaikutus, joka nollaa monen ongelman takaa löytyvää ylirasitusta.

Lopuksi on rentoutus ja keskustelu, mitä on tehty.

– Etukäteen ei tarvitse osata mitään eikä heti ymmärtää kaikkea, mitä tehdään.

Vanhaa yang-tyylin taijia voi Raumalla harrastaa kansalaisopistossa. Lisäksi on torstaisin kokoontunut ryhmä, jonne harrastajat ovat löytäneet puskaradion kautta.

– Teemme Facebookiin sivut lähiaikoina syksyä varten, mutta emme ole vielä päättäneet ryhmän nimeä.