”Alla pitää olla vähintään neljä pyörää” – parasta linja-auton kuljettajan työssä ovat ihmiset, joiden suupieliin kuljettaja saa helposti loihdittua hymyn

Linja-autoa yli 20 vuotta työkseen kuljettanut Ritva Vuorenpää, 72, ajaa vielä toisinaan tilausmatkoja.

| Päivitetty

Rauman Tilausliikenteen autot ovat tulleet eläkeellä olevalle Ritva Vuorenpäälle tutuiksi, kun hän on ajanut tilausliikenneajoja. Aikoinaan Satakunnan Liikenteen kuljettajana toiminut Vuorenpää nauttii edelleen linja-autolla ajamisesta.

Raumalainen Ritva Vuorenpää, 72, ei kauaa mieti, kun häneltä kysyy, mikä on ollut hänen linja-autonkuljettajauransa pelottavin tilanne.

– Ajoin säännöllistä Rauma–Pori-vuoroa, ja eräänä päivänä kyytiin nousi voimakkaasti päihtynyt mies. Hän ei halunnut jäädä omalle pysäkilleen, joten minun oli pakko jatkaa matkaa, jotta pysyisin aikataulussa. Hetken kuluttua mies tuli auton etuosaan ja tarttui rattiin kiinni. Kuin ihmeen kautta sain auton pysymään tiellä ja ohjattua läheiselle levähdyspaikalle, jossa soitin poliisin paikalle. Sitä tapausta puitiin käräjillä asti, yli 20 vuotta linja-autoa työkseen kuljettanut Vuorenpää muistelee.

Vuodesta 2010 eläkkeellä ollut Vuorenpää ajaa edelleenkin linja-autoa, mutta nyt enää keikkaluonteisesti.

Viimeiset viisi vuotta ajokomennuksia on kuitenkin ollut hänen mukaansa varsin usein.

– Pääasiassa ajan Rauman Tilausliiketeen matkoja. Viimeisin pidempi reissu suuntautui Joensuun Huhmariin.

Linja-autonkuljettajaksi Vuorenpää hakeutui suoritettuaan ensin kuorma-auton kuljettajatutkinnon.

– Tuolloin linja-autokursseille pääsi vasta, kun kuorma-autokortti oli ollut pari vuotta plakkarissa. Tuon kahden vuoden ajan siivosin Satakunnan Liikenteen busseja ja toimin välillä rahastajana. Sitten kävin Huittisissa linja-autonkuljettajakurssin.

Valmistuttuaan 1989 Vuorenpää pääsi heti ajamaan Satakunnan Liikenteen busseja. Reitit olivat vakioreittejä sekä koululaiskuljetuksia, mutta myös ”pitkän linjan” ajoja.

– Työni oli vaihtelevaa, sillä en halunnut ajaa koko ajan pelkästään vakiovuoroja.

Ritva Vuorenpään mielestä parasta linja-autonkuljettajan toimessa ovat iloiset matkustajat.

Hän myöntää, että ensimmäinen kerta matkustajia täynnä olevan linja-auton ratissa oli jännittävää, mutta kun kaikki meni hyvin, seuraavat kerrat olivat helpompia.

Kuluneisiin työvuosiin mahtui monenlaisia kokemuksia: kurjaa ajokeliä, pari auton kytkinvikaa sekä yksi rengasrikko – mutta myös paljon hauskoja sattumuksia ja paljon mukavia matkustajia, joista osasta ehti tulla hyviä tuttavia.

– Olen minä yhden miestenpaidankin napittanut, kun matkustajan omat sormet eivät siihen taipuneet, Vuorenpää nauraa.

Linja-autonkuljettajan työ vaatii Vuorenpään mukaan ennen kaikkea oikeanlaista asennetta.

– Pitää ottaa vastaan kaikki, mitä tulee, eikä parane kiukutella, vaikka aikataulut ovat tiukkaakin tiukempia. Kellon kanssa kilpaa ajaminen on hirveän stressaavaa, mutta minun asenteeni oli ja on, että perillä ollaan sitten kun ollaan.

Vuorenpään mukaan kuljettajalta vaaditaan paineensietokyvyn lisäksi myös kylmäpäisyyttä ja luottamusta siihen, että ”kyllä tämä tästä suttaantuu”.

Parasta työssä ovat ihmiset, joiden suupieliin Vuorenpää saa loihdittua helposti hymyn.

– Nautin myös siitä, kun tie on vapaa edessäni. Alla pitää olla vähintään neljä pyörää. Muunlainen työ ei minua pidemmän päälle olisikaan kiinnostanut.

Kaikki on kunnossa, ei muuta kuin tien päälle vaan!

Vuorenpää vakuuttaa ettei ikä ole ajaessa tuntunut vielä missään; kun mieli on virkeä, koko kroppakin on virkeä.

– Ulkoilen paljon ja puuhastelen pihahommissa. Tykkään myös matkustelusta, ja istun mielelläni kuljetettavana. Tosin, jos on huono kuski, niin silloin tekisi mieli hypätä itse puikkoihin, hän vitsailee.

Toisen palveluksessa olevan linja-autonkuljettajan tulee suorittaa viiden vuoden välein direktiivikurssi ja 70 vuotta täytettyään kuljettajan pitää käydä parin vuoden välein lääkärintarkastuksessa.

– Minä kävin juuri vähän aikaa sitten lääkärissä, ja hän totesi, että kaikki on kunnossa, ei muuta kuin tien päälle vaan!

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut