Ammattikuljettajien suuri ongelma

Pimeänä liikkuvat jalankulkijat ja pyöräilijät saavat sydämen tykyttämään.

Paikallisliikenteen kuljettaja Tapani Salo kehottaa kävelijöitä ja pyöräilijöitä käyttämään heijastimia tai valoja.

– Voi vain kuvitella, miltä tuntuu, Rauman paikallisliikenteen bussinkuljettaja Tapani Salo heittää, kun häneltä kysyy, miltä tuntuu nähdä bussin keulan edessä pimeä kävelijä.

Salo tokaisee, että olisi kiva, kun kaikilla olisi jonkinlainen valo. Valitettavasti jonkin verran näkyy kävelijöitä, joilla ei ole minkäänmoista tuikkua.

Ilman heijastinta liikkuvan olisi hyvä muistaa toistakin osapuolta: kukaan ei halua ajoneuvollaan törmätä pimeään kävelijään tai pyöräilijään.

– Ei ole kenenkään etu, että tuolla kulkee pimeänä, Tapani Salo sanoo.

Samoilla linjoilla on Salon kollega Juha Pikkujämsä. Kyllä siinä sydän aina pompsahtaa, kun jostain ilmestyy näkökenttään pimeä liikkuja.

– Lumi sentään vähän auttaa näkemistä.

Pikkujämsän mukaan pimeät tielläliikkujat ovat ammattikuljettajien jokasyksyinen puheenaihe ja iso ongelma.

– Bussi ei pysähdy niin nopeasti kuin henkilöauto. Liukkailla keleillä vielä huonommin, Pikkujämsä muistuttaa.

Jalankulkijan on lain mukaan pimeällä liikkuessaan käytettävä heijastinta. Heijastin on ollut laissa jo vuodesta 1983.

Heijastimen käyttämättömyydestä ei kuitenkaan ole laillisia seuraamuksia, kuten esimerkiksi sakkoja.

Sen sijaan ilman heijastinta liikkumisesta voi olla muunlaisia seurauksia.

Kesäkuussa 2020 voimaan tulleessa uudessa tieliikennelaissa puolestaan todetaan, että pyöräilijän on käytettävä valoja, jos olosuhteet niin vaativat. Näkyvyyden ollessa huono polkupyörässä on oltava vaalea etuvalo ja punainen takavalo – päällä.

Liikenneturva kampanjoi heijastinten ja ylipäätään näkyvyyden puolesta varsinkin syksyisin, kun pimeä saapuu.

– Erityisesti pimeällä ja sateisella säällä, kun näkyvyys on huono, heijastimet lisäävät liikenteen vuorovaikutusta ja tuovat lisää aikaa toimia, Liikenneturva muistuttaa.

Liikenneturvan mukaan lähivaloilla ajava autoilija havaitsee ilman heijastinta kulkevan henkilön vasta noin 50 metrin päästä, kun jalankulkijan heijastin voi näkyä jo 350 metrin etäisyydeltä.

– Heijastimesta on hyötyä kohtaamistilanteissa, tapahtui se sitten yhdistetyllä pyörä- ja kävelytiellä tai suojatiellä.

Kaukovaloilla ajava autoilija näkee ilman heijastinta pimeällä tiellä kulkevan jalankulkijan noin 150 metrin etäisyydeltä vaatetuksesta ja auton valoista riippuen.

Heijastinta tai heijastinliiviä käyttävä näkyy jopa yli 600 metrin päästä.

Liian moni kuvittelee näkyvänsä valaistussa taajamassa ilman heijastintakin. Katu- ja mainosvalot sekä puiden ja pensaiden varjot kuitenkin hankaloittavat havainnointia.

– Sade, sumu ja huurtuneet ikkunat heikentävät kuljettajan näkymää. Näkemiseen vaikuttavat myös valojen kunto sekä tuulilasin likaantuminen, Liikenneturvasta kerrotaan.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut