Arvaatko, mikä on Rauman yleisin liikennemerkki?

Rauman katukuvassa näkyviä liikennemerkkejä tilataan eri valmistajilta kilpailutuksen perusteella.

Montakohan liikennemerkkiä Rauman kaupunkialueella on? Sitä on saatettu joskus pohtia kahvipöytäkeskusteluissakin. Entä, mikä merkki on yleisin?

– Liikennemerkkirekisteristämme löytyy kaikkiaan 11 397 merkkiä. Tästä määrästä puuttuvat vielä Lapin ja Kodisjoen merkit, joten yhteismääräksi voisi sanoa 12 000, Rauman kaupungin suunnittelupäällikkö Riikka Pajuoja kertoo.

Tuohon 12 000:n merkin kokonaismäärään eivät vielä sisälly kaistojen yläpuoliset opasteet tai esimerkiksi ”keskusta”-viitat. Ne tulevat vielä päälle, kuin myös tilapäismerkit, jotka ovat paikoillaan vain tietyn ajan.

Pajuoja selvittää, että uusien liikennemerkkien sijoittamisesta päätetään jo siinä vaiheessa, kun katusuunnitelmia tehdään.

– Katusuunnitelma määrittelee esimerkiksi sen, mihin suojatie tulee. Uusia liikennemerkkejä pystytetään silloinkin, jos esimerkiksi joku taho keskustassa pyytää tietylle katuosuudelle pysäköintiajan pidentämistä tai rajaamista. Poliisin edustajien kanssa taas keskustellaan silloin, kun ratkaistaan isompia, periaatteellisia liikennemerkkitarpeita, kuten esimerkiksi nopeusrajoitusalueet.

Rauman kaupungin katutoimi kilpailuttaa muutaman vuoden välein liikennemerkkihankintansa. Suomessa on useita liikennemerkkejä valmistavia yrityksiä, joista osa tekee myös kestomerkintöjä tien pintaan.

– Kestomerkinnät tehdään pääsääntöisesti öisin ja ne erottaa tavanomaisista tiemerkinnöistä siitä, että ne ovat paksumpia kuin katutoimen omana työnä tekemät maalaukset, sanoo Pajuoja ja mainitsee esimerkkeinä suojatiemaalaukset, joita katutoimen kunnossapito keväisin maalaa.

Raumalaisautoilijat ovat viime päivinä saattaneet huomata, että joidenkin keskustan katujen pintoihin on yön aikana ilmestynyt kahden-, kolmen- tai neljänkympin nopeusrajoituksesta muistuttava merkintä.

– Niitä on esimerkiksi Pyynpäänkadulta Metsätähdentielle kääntyvässä risteyksessä sekä Vähämaanpuiston ja Kalliokadun risteyksen tuntumassa. Laki ei velvoita meitä ilmoittamaan aluenopeusrajoituksesta tiemerkinnällä, mutta olemme katsoneet, että se on hyvä keino muistuttaa liikenteessä kulkijoita sallitusta nopeudesta liikennemerkin lisäksi.

Aluenopeusrajoitusten omaksuminen onkin Pajuojan mukaan monelle tienkäyttäjälle edelleen vierasta.

– Moni ei tiedosta sitä, että esimerkiksi taajamaa tai pihakatua osoittava merkki sisältää jo itsessään nopeusrajoituksen. Sitä ei siis ole ilmaistu merkissä numeroin. Pihakadullahan nopeusrajoitus on 20 kilometriä tunnissa ja taajamassa 50 kilometriä tunnissa. Esimerkiksi Pohjoiskehä on suurimmaksi osaksi taajamassa sijaitseva pääväylä eikä siellä näin ollen saa ajaa viittäkymppiä kovempaa, Pajuoja muistuttaa.

Liikennemerkin elinkaari on useita kymmeniä vuosia, ellei merkki sitten vahingoitu luonnonilmiön tai vaikka kolarin seurauksena.

Katutoimi huolehtii siitä, että merkit ovat kunnossa, ja Pajuojan mukaan myös kuntalaiset ilmoittavat kiitettävästi, jos havaitsevat jotain ongelmaa merkeissä.

Uusi tieliikennelaki muutti liikennemerkkien ulkonäköä jonkin verran. Vanhat ja uudet liikennemerkit ovatkin vielä toistaiseksi Rauman katukuvassa sulassa sovussa.

Kaupungilla on vuosittain käytössä määräraha, jolla vaihdetaan uuden tienliikennelain mukaisia merkkejä asuinalueittain. Vanhoja vaihdetaan uusiin myös sitä mukaa, kun niiden värit haalistuvat tai ne menevät rikki.

Entä, mikä on Rauman yleisin liikennemerkki, Riikka Pajuoja?

– Suojatiemerkki. Niitä Raumalla on 1 380 kappaletta.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut