Asko Itkonen tuntee historialliset moottoripyörät – säkyläläinen tietokirjailija on julkaissut useita kirjoja sekä moottoripyöristä että panssarivaunuista

Asko Itkonen on kirjoittanut kirjan jos toisenkin historiallisista moottoripyöristä. Armeijasta eläkkeelle jäänyt säkyläläismies on kirjoittanut tietokirjoja myös panssarivaunujen historiasta. Kuvat: Elina Helkelä

Miten Harley Davidson -moottoripyörät liittyvät Neuvostoliittoon? Kuinka moottoripyörien rakenne ja tekniikka ovat kehittyneet?

Vastaukset näihin ja lukemattomiin muihin kysymyksiin löytyvät säkyläläisen tietokirjailijan Asko Itkosen kirjoittamista teoksista.

Vuonna 2008 panssarivarikon päällikön tehtävistä eläkkeelle jäänyt Itkonen aloitti tietokirjailijan uransa vuonna 2007 kirjoittamalla historiakirjan Parolan panssarivarikon ja sen perinnejoukko-osastojen vaiheista.

Rippikouluikäisestä lähtien moottoripyöristä kiinnostunut Ikonen halusi sotilasuransa jälkeen jatkaa tietokirjojen kirjoittamista ja julkaisi vuonna 2012 Venäläiset moottoripyörät 1900–1990 -kirjan.

Heti seuraavana vuonna häneltä ilmestyi Amerikkalaiset moottoripyörät 1860–1960.

Armeijataustansa vuoksi Itkosta ovat luonnollisesti kiinnostaneet aina myös sotilaskäytössä olleet moottoripyörät.

Niistä tuottelias tietokirjailija on kirjoittanut kaikkiaan kolme eri teosta; viime vuonna ilmestyneet Sotilasmoottoripyörät 1900–1933.

Kaksiosainen toisen maailmansodan moottoripyörät -kirja odottaa vielä julkaisua.

Venäläiset moottoripyörät 1900–1990 -kirjan innostamana Itkonen halusi tutkia myös muiden entisten itäblokin maiden moottoripyöräteollisuuden tuotteita. Tältä pohjalta hän julkaisi kirjat Entisten rautaesiripun maiden ja niitä edeltäneiden maiden moottoripyörät (I ja II osat).

Itkosella on tallissaan yksi täysin entisöity itäsaksalaisvalmisteinen IFA sekä pari aihiota, jotka vaativat vielä pientä laittoa.

Itkonen on jatkanut venäläisen moottoripyöräteollisuuden tuotteiden tutkimista, ja nyt hänellä on venäläisiä kaksitahtimoottoripyöriäkin käsittelevä aineisto kasassa.

Juuri painosta tuli suomalaisia moottoripyöriä 1900–1970 esittelevä kirja.

– Haluan sisällyttää kirjoihini mahdollisimman paljon alkuperäistä kuvamateriaalia panssarivaunujen ja moottoripyörien synnyn ja käytön ajalta. Esimerkiksi moottoripyöriä valmistaneiden tehtaiden sekä mahantuojien ja jälleenmyyjien mainokset antavat oikean kuvan siitä, millaisia moottoripyörät olivat niiden markkinoille tulon aikaan.

– Moottoripyöriä koskevan historia-aineiston lomaan minulla on tapana myös istuttaa sen aikakauden yhteiskuntaelämää koskevaa tietoa, Itkonen selvittää.

Itkonen ei osaa venäjää, minkä vuoksi venäläisten moottoripyörien historiaa tutkiessaan hän joutui käyttämään kekseliäisyyttään aineiston kasaamisessa.

– Kirjoitin venäjänkielisiä hakuja eri hakukoneisiin. Sen jälkeen käänsin tulokset englanniksi. Onneksi netissä on paljon asian harrastajia, jotka ovat skannanneet kuvia ja tietoa moottoripyöristä.

Asko Itkosella on tapana ensin kerätä kyseisen aikakauden kuvia eri tiedostoihin, minkä jälkeen hän alkaa järjestellä kokonaisuuksia.

– Se on melkoista palapelin kasaamista, hän naurahtaa.

Itkosen amerikkailaisia moottoripyöriä 1860-1960 esittelevässä kirjassa on runsas alkuperäiskuvitus värikkäine mainoksineen.

Moottoripyöräkirjojen lisäksi Itkonen on julkaissut hiljakkoin Suomen panssarijoukot 1919–1939: Hyökkäysvaunurykmentti sata vuotta ja Tankki sata vuotta sitten: Tankin kehitys ensimmäisen maailmansodan ratkaisutaisteluiden välineeksi -kirjat.

– Näihin teoksiin kolusin läpi muun muassa sota-arkistoon taltioitua panssarijoukkojen arkistoaineistoa, joka siirrettiin joitakin vuosia sitten Suomen Kansallisarkistoon. Tärkeinä lähteinä olivat myös 1920-luvun alussa julkaistut englanninkieliset J.F.C Fullerin ja A.G. Sternin kirjoittamat kirjat Tanks in the Great War 1914–1918 ja Tanks 1914–1918.

Asko Itkonen harrastaa tietokirjojen kirjoittamisen lisäksi moottoripyörien entisöintiä. Tosin viime aikoina kirjoittaminen ja lastenlasten hoitaminen ovat vieneet suurimman osan hänen ajastaan.

– Tällä hetkellä tallissani on Joensuussa entisöity, museokatsastettu IFA RT 125, joka on vuosimallia 1952. Pikkuhiljaa olen yrittänyt entisöidä toista IFAa, joka on vuodelta 1955. Lisäksi minulla on muun muassa vuoden 1970 kiinalainen sivuvaunullinen sotilasmoottoripyörä, jolla olen ajeluttanut esimerkiksi lapsenlapsia.

Itkosen varsinainen ajelupyörä on nyt vuoden 2003 Honda Valkyrie, jonka hän tammikuussa vaihtoi aiemmin omistamaansa Honda Goldwingiin.

– Sillä oli ikää jo yli 30 vuotta. Tänä kesänä olen ajellut Valkyriellä lähinnä kesämökkireissuja.

Laajan moottoripyörätietämyksensä vuoksi Asko Itkonen saa usein yhteydenottoja itäpyörien harrastajilta.

Hän on auttanut myös monia moottoripyöräentisöijiä löytämään varaosia pyöriinsä.
Kaikkia Itkosen kirjoittamia tietokirjoja voi tiedustella kirjakaupoista, sillä ne kuuluvat kirjavälityksen piiriin. Myös netistä niitä voi tilata.

Osa Asko Itkosen teoksista on saatavana e-kirjanakin.