Autojen nettihuutokauppapalvelusta hyötyvät myyjät ja liikkeet

Vuonna 2018 lanseerattua AutoVex.fi-palvelua käyttävät jo kaikki Suomen suurimmat autoliikkeet sekä sadat pienemmät.

Autojen nettihuutokauppapalvelun kautta Suomen autoliikkeet pääsevät käsiksi kuukausittain jopa 6000 auton valikoimaan.

Netissä toimiva autohuutokauppa AutoVex on muutamassa vuodessa kasvanut merkittäväksi valtakunnalliseksi käytettyjen autojen huutokaupaksi ja autoliikkeiden kilpailutuspalveluksi.

Tänä vuonna AutoVexin kautta välitetään autoja jo 300 miljoonan euron edestä autoliikkeille ympäri Suomen.

Vuonna 2018 lanseeratun AutoVex.fi-palvelun idea on yksinkertainen:

Kuluttajat voivat kilpailuttaa autoliikkeet täysin digitaalisesti ja myydä autonsa sille, joka tarjoaa siitä eniten. Palvelu on ilmainen, ja mikäli autonomistaja ei ole tyytyväinen hintaan, hänen ei tarvitse myydä autoaan.

– Kauttamme saa myös markkinadataan perustuvan hinta-arvion, joka auttaa auton hinnan määrittämisessä sekä tukea ja neuvoja ammattilaisilta. Ennen palveluamme kuluttaja joutui lähettämään sähköpostia tai soittamaan jokaiselle autoliikkeelle erikseen sekä neuvottelemaan auton hinnasta jokaisen kanssa. Se on aikaa vievää ja monille epämieluisaa puuhaa, varsinkin jos ei ole täysin varma autonsa käyvästä arvosta, AutoVexin toimitusjohtaja Sebastian Frick kertoo.

Monien vaiheiden jälkeen parhaimman ja heikoimman tarjouksen erotus saattoi olla jopa tuhansia euroa.

Autoliikkeille digitaalinen huutokauppapalvelu mahdollistaa ostotoiminnan lisäämisen ja tehostamisen.

– Aiemmin ostotoiminta perustui pääsääntöisesti netissä autoaan myyville kuluttajille soittamiseen sekä omien verkkosivujen kautta tulleiden yhteydenottojen kontaktoimiseen. Tämä on työlästä, minkä lisäksi osumatarkkuus kaupanteossa on melko alhainen.

Frick huomauttaa, että AutoVexin avulla autoliikkeet pääsevät kuukaudessa käsiksi yli 6 000 auton valikoimaan, josta he voivat tehdä tarjouksia digitaalisesti, hyödyntäen erilaisia automaattisia työkaluja sekä toimintoja, jotka tehostavat päivittäistä työntekoa.

Frick kertoo, että kun AutoVex nelisen vuotta sitten aloitti, ensimmäiset kaksi vuotta kuluivat ”alan ymmärryksen lisäämiseen, oppimiseen sekä ohjelmiston kehitystyöhön”.

– Täysin uuden tuotteen ja palvelun tuominen markkinoille vaatii aikaa ja aktiivista työtä, jotta se saa tuulta alleen.

Kuluttajat ja autoliikkeet ottivat palvelun kuitenkin vastaan positiivisesti. Yritys onkin hyödyntänyt molemmilta saatuja kehitysehdotuksia ja palautteita kehittäessään huutokauppapalvelua.

– Saamamme palaute on ollut hyvää. Kyseessä on selkeä win-win-tilanne, jossa niin kuluttaja kuin autoliikekin hyötyvät palvelun käytöstä. Yli kolmannes kuluttaja-asiakkaistamme löytää meidät ystävän suosittelusta, ja autoliikkeet lisäävät palvelun käyttöä jatkuvasti.

AutoVex on Suomessa alan markkinajohtaja. Frickin mukaan samankaltaisia palveluja on vuosien varrella avattu muitakin, mutta hänen tietojensa mukaan kaikki ovat ajaneet toimintansa alas.

– Suosiomme on kasvanut tasaisesti. Alkuvuonna 2020 palaset loksahtivat kohdalleen, kun teimme muutaman suuremman muutoksen yrityksen operatiivisessa toiminnassa sekä päivitimme verkkosivustomme ilmeen. Nämä nostivat palvelukokemuksen täysin uudelle tasolle, Frick toteaa.

Tein päätöksen luopua auton omistamisesta ja siirtyä yksityisleasing-autoilijaksi, koska se mahdollistaisi helpon ja kustannustehokkaan tavan saada uusi vähäpäästöinen auto käyttöön. Oma auto oli kuitenkin vielä suhteellisen uusi ja hintava, joten sen suoraan myyminen tuntui hankalalta.

Leasing-autoni jälleenmyyjältä saadun vinkin kautta päädyin käyttämään AutoVex-palvelua, joka vaikutti kokeilemisen arvoiselta tutustuttuani sen sääntöihin ja toimintatapaan. Palvelun riskittömyys, helppous ja nopeus houkuttivat laatimaan myynti-ilmoituksen sivustolle.

Vinkkinä voisin sanoa, että kannattaa nähdä vähän vaivaa ja ottaa autosta mahdollisimman hyvät kuvat, jotta mahdolliset ostajat saavat parhaan käsityksen myytävästä kohteesta.

Positiivinen yllätys oli autosta saamani hinta, joka ylitti sivuston alkuperäisen arvion yli kolmella tuhannella eurolla.

Kyseessä tosin oli harvinaisempi nelivetoinen versio automallista, jonka edullisimpiin malleihin ensimmäinen hinta-arvio saattoi perustua.

Myönteistä oli myös palveluyrityksen toiminta tilanteessa, jossa huutokaupan voittanut autoliike ei heti kaupan sulkeuduttua kontaktoinut minua. AutoVex näki vaivaa, jotta autoliikkeen ja myyjän välinen yhteys toimi, ja kaikki sujui muutaman päivän sisällä ilmoituksen jättämisestä.

Mika Kivilähde

Kirjoittaja on Marva Median tuotesuunnittelija

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut