Digistailaus näyttää asunnon ostajalle tilojen sistustamismahdollisuudet: "Toimii parhaiten silloin, kun tila on kalustamaton”

Kiinteistönvälittäjät sekä uudistuotannon markkinoijat turvautuvat yhä useammin myytävien tilojen 3D-visualisointiin.

Real LKV:n omistaja, kiinteistönvälittäjä Anne Isotupa näyttää Pappilankadulla sijaitsevan remontoidun kodin digistailattua kuvaa. Kuvan avulla voidaan helposti hahmottaa, mitä kyseiseen tilaan mahtuu. Isotupa aikoo jatkossakin käyttää joissakin kohteissa digistailauspalvelua.

Oletko kiinnittänyt huomiota asuntoilmoituksissa näkyviin tyylikkäisiin sisustuksiin? Ne saattavat olla tietokoneen aikaansaamia. Yksi digistailausta hyödyntävistä kiinteistönvälitysliikkeistä on raumalainen Real LKV, joka markkinoi vasta remontoitua asuntoa digitaalisesti käsitellyillä 3D-esittelykuvilla.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Anne Isotuvan yritys turvautuu digistailaukseen.

– Saamme aika ajoin yhteydenottoja 3D-palveluja tarjoavilta yrityksiltä, minkä vuoksi päätimmekin kokeilla, miten digistailaus toimii. Ainakin tähän mennessä asiakkailtamme saatu palaute on ollut pelkästään positiivista, Isotupa kertoo.

Hän pitää tärkeänä sitä, että esittelykuvassa on selvä digistailauksesta kertova ”vesileima”, jolloin asiakas tietää, että kyseessä on tietokoneella aikaansaatu miljöö.

– Kuvaparista näkee tyhjän huoneen todellisuudessa kalustamattomana, kun taas 3D-kuva näyttää sen sisustettuna, jolloin asiakas näkee, mitä sinne oikeasti mahtuu.

Huoneiston alkuperäisiin väreihin tai vaikkapa väliseinien sijaintiin ei hänen mielestään ole syytä kajota.

– Asiakkaalle on suuri pettymys, kun hän menee asuntonäyttöön ja siellä näyttääkin ihan toisenlaiselta kuin kuvissa. Digistailaus toimii mielestäni parhaiten silloin, kun tila on kalustamaton ja mielellään uusi. Silloin digikuvat hahmottavat asiakkaalle, miten huoneistoa olisi mahdollista sisustaa. Kaikki kun eivät osaa katsoa tilaa ”sillä silmällä”, Isotupa sanoo.

Isotupa korostaa, että myytävän kohteen pitää olla sellainen kuin se onkin. Virheiden peittäminen sekä asuntoon kuulumattomien epäolennaisten yksityiskohtien korostaminen eivät hänen mukaansa kuulu reiluun kaupankäyntiin.

Digitaalinen stailaus

3D-visualisointeja tarjoavan helsinkiläisen Go Visualin myynnistä vastaava Juha Henriksson kertoo digitaalisen stailauksen nostaneen suosiotaan erityisesti korona-aikana.

– Potentiaaliset asunnonostajaehdokkaat tutustuvat myyntikohteisiin jo etänä, ja digitaalinen stailaus on oiva tapa saada myyntikohteen sisustusajatus esiin. Digitaalinen stailaus yleistyy koko ajan, kuten muutkin virtuaalipalvelut, ihmiset ovat valveutuneita ja myös arvostavat sitä, kun myyntikohteiden markkinoinnissa on nähty vaivaa, ja esittelykokonaisuus on laadukas.

Henrikssonin edustama yritys tarjoaa lähes kaikkia visualisointipalveluja, mitä asunnonmyyjä, rakennuttaja tai kiinteistönvälittäjä tarvitsee myyntikohteen markkinointiin: asunnon pohjakuvat, uudiskohteiden 3D-mallinnukset, digitaaliset stailaukset, kuvankäsittelyt sekä pääkaupunkiseudulla myös valokuvauspalvelut.

Uudiskohteet ja kalustamattomat tilat ovat kohteita, joita voidaan helposti 3D-sisustaa, mutta Henrikssonin mukaan myös asuttuja huoneistoja voidaan stailata.

– Pystymme poistamaan ”vanhat” kalusteet digitaalisesti ja peittämään muutkin jäljet huoneistosta. Tämän mahdollisen kalusteiden poiston jälkeen ”korjaamme” asuinpinnat eli ja lisäämme esimerkiksi seinän värit ja halutut kalusteet. Valmiisiin kuviin toki lisätään haluttaessa leima ” digistailattu” tai ”virtuaalistailattu”.

Go Visual lisää tyhjästä asunnosta otettuun kuvaan kalusteet omilla kuvankäsittelyohjelmillaan, joissa on erilaisia kalustekirjastoja.

– Voimme käyttää esimerkiksi tiettyjä teemoja asiakkaan toiveiden mukaisesti: moderni, urbaari, skandinaavinen. Digistailaus voi toimia myös mainiona sisustusohjeena: luodaan mielikuvia ja ideoita.

Henrikssonin mukaan mihin tahansa ja minkalaiseen huoneistoon tahansa voidaan luoda uusi ja tyylikäs sisustusilme nopeasti ja vaivattomasti, mikä lisännee huoneiston kiinnostavuutta ja auttaa myynnissä.

– Kalusteiden siirtelyihin tai muuhun sisustamiseen ei myöskään tarvitse käyttää turhaan aikaa.

Henriksson uskoo, että visuaaliset ja digitaaliset palvelut tulevat entisestään lisääntymään ja niiden suosio tullee kasvamaan myös sitä mukaa, kun ihmiset tottuvat käyttämään niitä.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut