Ei pakollista, mutta kannattavaa – veneen vuosikatsastus on nyt ajankohtaista

Asianmukaisesti katsastetulla veneellä on turvallista liikkua vesillä, ja mikä parasta, katsastetun veneen vakuutusmaksuista myönnetään alennusta.

Katsastuksessa käydään läpi lukuisia kohtia veneessä. Joka viides vuosi lista on monisivuinen, kun veneelle suoritetaan laaja peruskatsastus. Katsastuksesta tehdään myös venekortti.

Veneenomistajien kevätkiireet ovat alkaneet, ja huolellisesti puunatut paatit solahtavat veteen toinen toisensa jälkeen.

Siinä, kun autot tulee lain mukaan katsastaa, veneen kohdalla katsastaminen perustuu vapaaehtoisuuteen. Mikään taho sitä ei siis edellytä. Lisäksi katsastuskäytäntö koskee ainoastaan yli viisimetrisiä veneitä.

– Veneilijöitä kannustetaan kuitenkin katsastuttamaan paattinsa, sillä vakuutusyhtiöt antavat alennusta katsastetun veneen vakuutusmaksuista, Rauman Moottorivenekerhon (RMVK:n) katsastuspäällikkö Harri Varho selvittää.

Varho on toiminut 33 vuotta katsastajana, joista 13 seuran katsastustoimikunnan puheenjohtajana. Hänen lisäkseen RMVK:n katsastustoimikunnassa on seitsemän muuta katsastajaa.

Suomen Purjehdus- ja Veneilyliitto (SPV) kouluttaa veneilyseurojen katsastajat, jotka joutuvat uusimaan katsastuslupansa kahdeksan vuoden välein.

Veneille tehdään kolme erilaista katsastusta.

Peruskatsastus tehdään joka viides vuosi sekä silloin, kun vene on vaihtanut omistajaa tai rekisteröintiseuraa, tai jos vene on vaurioitunut.

Seura voi peruskatsastuttaa veneen aina kun siihen katsotaan olevan aihetta. Peruskatsastus tehdään kaksivaiheisena, toinen runkokatsastuksena veneen ollessa maissa ja toinen veneen ollessa vesillä veneilyvalmiina.

Runkokatsastuksessa tarkastetaan ulkopuolelta veneen runko, ohjauslaitteet, voimansiirtolaitteet ja läpiviennit.

Sisäpuolelta tarkastetaan vastaavat kohteet sekä moottori. Lisäksi tutkitaan riki.

Yleensä alkukesästä suoritettava vuosikatsastus tehdään vuosittain veneen ollessa veneilykunnossa, jolloin tarkastetaan turvallisuuteen vaikuttavat varusteet ja laitteet.

RMVK:ssa katsastajana toimiva Petri Salminen kehuu seuransa veneenomistajia, jotka ovat vastuullisia ja valistuneita.

– Huomautuksia annetaan tosi harvoin ja silloin, kun niitä annetaan, kyse on yleensä sammuttimesta tai hätäraketeista, joiden päiväykset ovat menneet yli.

– Monet veneilijöistämme soittavat ennakkoon ennen katsastusta ja kysyvät neuvoja veneen varusteista ja niihin liittyvistä vaatimuksista, Varho jatkaa.

Näin he haluavat varmistaa, että kaikki on kunnossa katsastustilanteessa.

– Mikäli katsastuksessa havaitaan jokin puute turvallisuusvarusteissa, katsastus keskeytyy ja jatkuu vasta sitten, kun omistaja on hankkinut asianmukaiset varusteet.

Veneet katsastetaan niiden rakenteen, varustuksen ja veneilyalueen mukaan neljään eri luokkaan, jotka ovat: avomeri, rannikko, saaristo ja suojaiset vesialueet.

– Meillä on eniten kolmosluokan veneitä, avomeriluokkaan kuuluvia ei ole yhtään, Salminen tietää.

Kun katsastus on tehty, katsastaja ilmoittaa veneen tiedot sähköisesti liiton katsastusrekisteriin, josta esimerkiksi vakuutusyhtiöt ottavat tietonsa.

Ulkoisena merkkinä suoritetusta katsastuksesta on tarra, joka kiinnitetään veneen vasemmalle puolelle.

Suomen Purjehdus- ja Veneilyliiton nettisivuilta saa runsaasti tietoa veneen katsastamisesta.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut