Entisten rauhanturvaajien Operaatio Ukraina kaipaa rahallista tukea

Lahjoitusrahaa tarvitaan esimerkiksi polttoainekustannuksiin sekä ajoneuvojen ja varastojen vuokriin.

Operaatio Ukrainan polttoaine- ja kalustohankinnoista vastaava säkyläläinen Tuomo Rantalainen toimi itse rauhanturvaajana Golanilla vuosina 1992–1993.

Entisten rauhanturvaajien perustama ja kaikki kriisialan tehtävissä ansioituneet ammattilaiset yhdistävä, vastaperustettu Kriisinhallitsijat ry – Crisis Managers Association, on suomalainen avustusorganisaatio, joka toimittaa tarvikkeita Ukrainaan ja kuljettaa sieltä pakolaisia Suomeen.

Yhdistys myös hoitaa logistiikkapisteensä avulla Suomeen tulevien pakolaisten ja näiden lemmikkien rekisteröinnin ja kuljetuksiin sijoittamisen Puolassa sekä auttaa Suomessa pakolaisia ja vastaanottokeskuksia mitä erilaisimmissa asioissa.

Operaatio Ukraina käynnistyi sodan alettua nopeasti jo ennen kuin yhdistys saatiin rekisteröityäkään. Tällä hetkellä toiminnassa on mukana jo 200–300 kriisinhallintaveteraania, poliisia, sairaanhoitajaa, lääkäriä, raskaan kaluston kuljettajaa ja muita kriisityössä ammatikseen toimivaa osaajaa.

Kriisinhallitsijat toimivat yhteistyössä EUAM Ukrainen (Euroopan unionin neuvontaoperaatio Ukrainassa) kanssa. Yhdistys avustaa kaikkia suomalaisia avustusorganisaatioita kohdistaen kuljetuksia sinne, missä apua eniten tarvitaan.

– Meillä on nyt kova pula rahasta, sillä emme saa mistään rahoitusta. Pakolaiskuljetusten rahoitus ei kuulu vieläkään millekään taholle, operaation polttoaine- ja kalustohankinnoissa mukana oleva säkyläläinen Tuomo Rantalainen selvittää.

Hän jatkaa, että yhden linja-auton polttoainekustannukset Suomesta Puolan ja Ukrainan rajapintaan ovat vähintään noin 2 000 euroa.

– Siis, jos emme joudu maksamaan esimerkiksi kuljettajan palkkaa, vaan kuljetusyritys luovuttaa bussin ja kuljettajan käyttöömme. Jos taas vuokraamme linja-auton kuljettajineen, puhutaan noin 3 500 euron kertakustannuksista.

Kuljetusyrittäjät eri puolilta Suomea ovat jo kiitettävästi luovuttaneet kalustoaan operaation käyttöön. Kymmenet vapaaehtoiset ammattikuskit kuljettavat tarvikkeita määränpäähän ja turvapaikanhakijoita busseilla takaisin Suomeen. Viranomaiset, avustusjärjestöt ja vapaaehtoiset, osaltaan myös Operaatio Ukraina, huolehtivat heistä siitä eteenpäin.

– Tälläkin viikolla Ikaalisten Auton liikennöitsijä luovuttaa linja-auton meille omakustannushintaan, ja kuljettajat lähtevät ajamaan vapaapäivinään.

Rantalainen kertoo, että avustusmatkalle lähtee aina yksi auton tekniikan tunteva kuljetusyrityksen edustaja sekä kaksi tai kolme muuta vapaaehtoista kuljettajaa. Lisäksi mukana on sairaanhoitaja tai lääkäri ja tulkki sekä vaihtomiehistöä Puolassa oleville vapaaehtoisille.

Autot ylittävät Suomenlahden Tallink Siljan sponsoroimina. Laivalla kaikki saavat myös ruuan ilmaiseksi.

Avustusorganisaatio saa Puolan raja-asemilla olevilta vapaaehtoisilta tiedon kuljetusta odottavista pakolaisista sekä tarvittavista avustustavaroista. Organisaatio rekisteröi kaikki kyyteihinsä ottamat pakolaiset jo Puolassa ennen lähtöä ja järjestää jokaiselle paikan, minne heidät tuodaan.

Rantalainen näyttää Signal-viestiä, jossa Puolassa oleva suomalainen sairaanhoitaja kertoo 23:sta Donetskin ja Luhanskin alueilta pois selviytyneestä pakolaisesta, lapsiperheistä, jotka tarvitsevat kyytiä pois kriisialueelta, ja joilla ei ole mitään muuta kuin omat lemmikkinsä mukana.

Rantalainen korostaa, että Operaatio Ukrainan henkilökuljetukset tapahtuvat vastuullisesti yhteistyössä viranomaistahojen kanssa.

– Sotapakolaisten ahdinko on valitettavasti tuonut raja-asemille myös monenlaisia hämäräpuolen toimijoita, kuten ihmiskaupasta ja salakuljetuksesta epäiltyjä. Me toimimme luotettavina välittäjinä näissä kuljetustehtävissä.

Operaatio Ukrainassa mukana olevat kriisinhallintaveteraanit ovat todellisia ammattilaisia, jotka ovat toimineet vaikeissakin olosuhteissa kriisialueilla eri puolilla maailmaa.

Pakollisia kuluja lukuun ottamatta Operaatio Ukraina on puhtaasti humanitaarista apua. Sen toiminta on läpinäkyvää, ja sillä on virallinen rahankeräyslupa.

Lisätietoa operaatiosta sekä avustustilin numero löytyvät netistä: operaatioukraina.fi.

.Avustus- ja pakolaiskuljetukset täysin vapaaehtoisten varassa.

Suomalainen sairaanhoitaja Mira Koponen julkaisi 17.4. Operaatio Ukrainan Facebook-sivulla päivityksen, jossa hän kertoo vapaaehtoistyöstään Puolan ja Ukrainan rajalla.

Tässä ote hänen pidemmästä tekstistään:

.Eilen tuli bussilasteittain Naton joukkoja ja jenkkisotilaita turvaamaan humanitääristä apua. Puolan valtio, armeija ja vapaaehtoiset ympäri maailmaa pyörittävät koko palettia täällä.

Ei ole näkynyt kansainvälisiä avustusjärjestöjä näissä paikoissa. Nyt pitää EU:n ja jäsenvaltioiden tehdä konkreettisia toimia tilanteen parantamiseksi!

Kaikki avustus- ja pakolaiskuljetukset ovat täysin vapaaehtoisten varassa. Täällä ihmiset nääntyisivät nälkään ja jäisivät vailla suojaa ja terveydenhoitoa, jos volunteerit eivät olisi heistä huolehtimassa. Raja ja Puola ovat aivan täynnä pakolaisia. Kuinka kauan on vielä varaa odottaa, että valtiot alkavat toimia ja kuljettaa pakolaisia turvaan expoista?

Kiitos kaikille Operaatio Ukrainan vapaaehtoisille kollegoille. Ilman teitä tätä työtä ei jaksaisi tehdä kukaan...

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut