Eurajoella osataan hifistellä – Juha Kiikola ja Jukka Sosala palasivat pitkän tauon jälkeen menestyksekkäästi rakkaan harrastuksensa pariin

Äänenlaatukisoista saatiin tuliaisiksi EM-kulta ja -hopea.

Juha Kiikola (oik.) nappasi voiton ja Jukka Sosala hopeaa huhtikuussa Salzburgissa pidetyissä autostereorakentamisen EM-kisoissa. Suomeen tuli varsinainen mitalisade: 18 palkintosijaa.

Kun istahtaa Juha Kiikolan autoon, ja pelkääjän paikalla istuva Kiikola napauttaa poppikoneen soimaan, maallikkokin alkaa ymmärtää, mistä hifistelyssä oikein on kyse. Korvat rekisteröivät Eaglesin ihkivihreän Hotel Californian kitarasoundit, ja kohta musiikki ympäröi autossa istujaa joka puolelta.

Kiikola on tuore autostereorakentaminen Euroopan mestari. Kultaa tuli Itävallan Salzburgissa 28.–30.4. järjestetyssä Emma (european mobile media association) Eurofinals 2021 -kilpailujen Skilled oem -sarjassa. Salzburgiin Kiikola ja unlimited-sarjassa hopeaa napannut Jukka Sosala surauttivat autoillaan 2 500 kilometrin mittaisen matkan. Sosalakaan ei huonolle hävinnyt – tässäkin sarjassa voitto tuli Suomeen, hämeenlinnalaiselle Pasi Myllyselle.

Kiikola ja Sosala osallistuivat autosterorakentamisen EM-kisoihin ensimmäistä kertaa. Kilpailu käytiin kolmipäiväisillä messuilla, ja molemmat kilpailivat äänen laadussa, eri sarjoissa tosin.

Suomalaiset ovat lajissa menestyjiä, ja Itävallasta tuotiin kotimaahan kaikkiaan 18 pokaalia.

– Suomalaiset ovat menestyneet erityisesti äänenpainekilpailussa, jossa ollaan suorastaan ylivoimaisia. Äänenlaadussa ensimmäinen EM-voittaja on Timo Rankonen Raumalta vuodelta 2004. Mestaruuksia on kaikkiaan kymmenisen, Kiikola kertoo.

Kisassa jaetaan pisteitä äänen laadusta ja siitä, mistä mikäkin instrumentti ja laulu kuuluvat. Myös turvallisuus on yksi kriteeri, Kiikola kertoo.

– Tarkoitus on saada auto soimaan kuin parhain koti- ja studiolaitteisto, ei tuoda ääneen mitään lisää, vaan toistaa se siten, kun musiikki on äänitetty, hän kertoo.

Kuuntelutuomari kuuntelee ennaltamäärättyjä testiraitoja ja musiikkia sekä tarkastelee muun muassa lauluääntä, kitaraa ja triangelia.

– Laji vaatii teknistä ymmärrystä ja hyvää korvaa, pitää ymmärtää miltä mikäkin soitin kuullostaa, Sosala sanooo.

Nykyään autostereoita säädetään digitaalisesti, toisin kuin silloin, kun Kiikola ja Sosala 1990-luvulla harrastuksensa aloittivat. Juha Kiikola muistelee ajaneensa ajokortin 1993.

– Siitä se alkoi.

Sosalan ensikosketus lajin pariin oli vuonna 1997 Luxcenterin pihassa Raumalla järjestyt kilpailut.

– Olin silloin vielä katsomossa.

Elämänmuutokset tekivät pitkän tauon harrastukseen, jonka Kiikola löysi uudelleen viime kesänä ja sai mukaansa myös Sosalan.

– Viime kesä oli uuden innostuksen kesä, Sosala sanoo.

Vanha taito oli tallessa, ja kumppanukset laittoivat autonsa soimaan ja lähtivät kisaamaan.

– Muutama muukin tuttu oli vielä mukana, Kiikola toteaa.

Digitalisaatio on laskenut harrastuksen hintaa, ja Suomi on väärällään monenlaista autohifistelijää, joiden joukkoon ovat ilmestyneet myös mopoautoilijat.

– Harrastajia on satoja tuhansia ja tosissaan kilpaileviakin pari kolmesataa.

Kisoja riittää, niitä järjestetään kotimaassa joka toinen viikonloppu.

Autohifiin saa Sosalan ja Kiikolan mukaan periaatteessa kulumaan niin paljon aikaa kun haluaa.

– Puhutaan useista kymmenistä tunneista, sadoistakin. Aika kuluu autossa istumiseen ja säätämiseen, mitalistit toteavat.

Kiikola ja Sosala ovat eläneet myös sen ajan, jolloin säätämiseen käytettiin vielä ruuvimeisseliä. Digi on nopeuttanut prosessia.

– Nyt voi viikon säätöhommat tehdä parissa tunnissa.

Mitä sitten hifistelijöiden autossa soi? Musiikkia laidasta laitaan. Sovelluksena on Spotifyn kilpailija Tidal.

Musiikin kuuntelu autossa, jossa on huippuunsa viritetty laitteisto, on nautinto.

– Voi vaan kuunnella ja antaa musiikin viedä, Kiikola kuvailee.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut