Fiksu valitsee fillariinsa talveksi nastarenkaat

Tomi Suomisen mukaan polkupyörän nastarenkaiden suosio on kasvanut viime vuosina. Nykyään nuoretkin haluavat entistä useammin ajaa talvella nastoilla. Kuvat: Jussi Hietikko

Kuten autoihin, myös polkupyöriin on syytä tehdä syyshuolto, etenkin silloin, kun pyörä on säännöllisessä talvikäytössä.

– Pyörähuoltojen kiivain sesonkiaika ajoittuu yleensä kevääseen, mutta talvipyöräilijälle fillarin syyshuollosta huolehtiminen on ensiarvoisen tärkeää. Näin talviajoonkin on luvassa huolettomia kilometrejä, Suomisen Pyörän yrittäjä Tomi Suominen muistuttaa.

Kotonaan pyörää huoltavalle Suominen suosittelee tarkistamaan, missä kunnossa polkupyörän valot, renkaat, jarrut ja heijastimet ovat.

Ympäri vuoden ajossa oleviin polkupyöriin hankitaan nykyään jo hyvin yleisesti talveksi nastarenkaat, joita asennetaan pääsääntöisesti loka–marraskuun vaihteessa.

Suominen nauraa, että silti joka vuosi ”talvi yllättää pyöräilijän”.

– Nastarenkaista on ihan oikeasti hyötyä. Asenne niiden käyttämiseen on onneksi muuttumassa, ja nyt erityisesti nuoret asennuttavat pyöriinsä nastarenkaita, mikä on erittäin fiksu juttu.

Ledejä käyttävät polkupyöränlamput ovat pieniä, kirkkaita ja energiapihejä.

Lediteknologia on tullut jäädäkseen myös polkupyörien valoihin.

– Ledit ovat kirkkaita, pieniä ja ne kuluttavat vain vähän virtaa. Sen vuoksi perinteiset paristovalot ovat jääneet lähes kokonaan pois. Niihin kun piti vaihtaa uudet patterit melkein viikoittain.

Tomi Suomisen mukaan joissakin polkupyörämalleissa on napadynamot ja osassa valmiina kiinteät ledivalot, jotka toimivat tavallisilla sormiparistoilla. Ledien virrankulutus on kuitenkin niin pientä, että paristot kestävät pitkään.

Pyörä-Nurmin pyörähuollossa on myös alkamassa syksyn huoltosesonki.

– Nastarenkaita on jo ruvettu asentelemaan, ja nyt meneillään oleva syyshuoltokampanjamme tuo meille myös töitä, Alex Kohonen Pyörä-Nurmin huollosta kertoo.

Alex Kohonen huoltaa Pyörä-Nurmilla asiakkaiden polkupyöriä.

Kohosen mukaan syyshuollossa pyörä puhdistetaan, käydään pyörän toiminnot läpi koeajolla, säädetään jarrut, vaihteet ja ohjainlaakeri, tarkastetaan ketjut ja rattaat, vanteiden suoruus, rengaspaineet sekä ruuvien ja muttereiden kiinnitykset ja tehdään tarvittavat voitelut.

– Kotioloissa pitäisi ainakin tarkistaa jarrut, valot ja rengaspaineet sekä voidella ketjut säännöllisesti eli pari kertaa kuukaudessa. Missään nimessä ketjuja ei tulisi voidella liikaa, sillä siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Voiteluaine kun kerää katupolyä.

Alex Kohonen muistuttaa, että liikenteessä näkyminen on etenkin pimeänä vuodenaikana erittäin tärkeää. Siksi pyörän valoista tulee pitää hyvää huolta.

– Tärkeää on tietenkin se, että muut liikenteessä liikkujat näkevät pyöräilijän, mutta yhtä tärkeää on nähdä myös itse, mihin ajaa, hän huomauttaa.

Tomi Suomisen mukaan pyöräilykypärän merkitys turvallisuutta lisäävänä tekijänä korostuu talvipyöräilyssä.
– Pimeys ja liukas keli on äärimmäisen huono yhdistelmä.